webForumDet fria alternativet

Kontroll av nya forumposter

1 svar · 268 visningar · startad av Helmertz

HelmertzMedlem sedan maj 2005353 inlägg

Hej!
Jag har inte ännu skapat databasen men har ändå börjat skriva funktioner i de php-filer som ska finnas med i en community-liknande applikation. Databasen ska vara av typen MySQL.

Hur gör jag för att kontrollera om en forumpost är oläst av användaren? Ska man skapa ytterligare en tabell:

postid     medlemid      last
   123          1         0
   122          1         1

eller lösa det med någon form av datumhanteringsmekanism vid inloggning respektive senaste gången posten modifierades? Jag har inte kodat något av dem innan (joins/timestamps?) så behöver hjälp framöver med syntax och dylikt, men det är viktigt att strukturen blir rätt.

Jag har även med en PM-funktion men denna är lättare att hantera då bara mottagaren kan läsa PM:t, varpå meddelandet blir läst om det tidigare varit oläst. Om jag inte förbisett något borde denna lösningen vara ok, hojta till annars.

-edit
Jag kom på att det är riktigt osmidigt att behöva ange för varje medlem om en post är läst eller ej. Denna uträkning måste bara vara smidigare att genomföra genom att jämföra timestamps. Men hur då? Det går ju inte att kolla om posten skrevs innan jag loggade in, jag loggade ju nyss in för att checka forumet.

-edit #2
Jag väntar en dag till på en bättre lösning annars kör jag med en jämförelse: är posten en dag gammal (jämfört med tiden just nu, NOW()) är posten "ny", annars inte. Fullösning javisst.

HelmertzMedlem sedan maj 2005353 inlägg

Timestamps.. kan de gå att använda tro?

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)