webForumDet fria alternativet

Filnamnet till Databas

5 svar · 618 visningar · startad av Tulork

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

Undrar över en sak som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa...

kort förklarat..En person kommer in på min sida, han loggar in, får tillgång till en upload funktion, väljer att ladda upp en fil som heter jag.mp3, är 2mb stor. När detta är gjort ska det mer eller mindre stå såhär i databasen

[B]Filnamn    Filtyp    Storlek    Användare    Datum[/B]
Jag           mp3      2mb        Johan     21/10-06
Hemma         mp3      2mb        Johan     20/10-06
Borta         mp3      2mb        Johan     19/10-06
låten         mp3      2mb        Johan     18/10-06

osv osv..tror ni förstår.

När man t ex ska söka efter en fil ska den söka igenom databasen...om filen hittas hänvisar då databasen med hjälp av sökvägen som också ligger i databasen till filen och den kan streamas,laddas ner osv...

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Själva problemet är inte särskilt SQL-relaterat. I vilken miljö vill du göra detta?

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Kanske beror på att jag precis kommit hem från ett 12-timmars pass men, vad är frågan?

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

emission skrev:

Själva problemet är inte särskilt SQL-relaterat. I vilken miljö vill du göra detta?

Vi använder oss av php som skript språk. Det jag vill få reda på är om detta sätt är stabilt, säkert... och om det går att genomföra

i nuläget ska det färdiga systemet klara 10 000 besök om dagen och låt os säga 500 utav dem laddar upp varsin fil samtidigt...Kanske det finns något som är bättre än sql när det gäller databas delen...

oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Alltså... SQL-använder du för att kunna kommunicera med databasen.

För så många besökare rekommenderar jag att du använder MySQL som databas.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Tulork skrev:

Vi använder oss av php som skript språk. Det jag vill få reda på är om detta sätt är stabilt, säkert... och om det går att genomföra

i nuläget ska det färdiga systemet klara 10 000 besök om dagen och låt os säga 500 utav dem laddar upp varsin fil samtidigt...Kanske det finns något som är bättre än sql när det gäller databas delen...

För databasen lär det inte bli något problem med 500 samtidiga uppladdningar (låter väldigt högt räknat). Belastningen kommer att ligga på webbservern/internetförbindelsen, som kommer att få slita hund om din siffra stämmer.

Hur du bygger själva lösningen är en fråga för PHP-forumet.

/G

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)