Jag har 2 tabeller som ser likadana ut. Bl.a. innehåller de unika användarID:n samt 2 olika sorters redovisad tid (semester och sjukdom). Vad jag vill är att göra en sökning i dessa tabeller och få tillbaka ett RS som innehåller en summering av all semestertid samt en summering av all sjukdomstid... per användare. Att göra detta för 1 tabell är ju lätt. SELECT Sum(tid) osv... men nu är det alltså 2 olika tabeller vars värden ska summeras samtidigt och då klarar inte min stackars hjärncell av det hela ;)
Någon som kan vägleda mig lite?
SQL - SUM(tid)
5 svar · 424 visningar · startad av HammerBoy
Detta kanske funkar.
select sum(tid) tid,[user] from
(
select sum(tid) tid,[user] from semester
group by [user]
union
select sum(tid) tid,[user] from sjukdom
group by [user]
)DERIVEDTBL
group by [user]
select person,
sum(sjukdom),
sum(semester)
from
(select person,sjukdom,semester
from t1
union all
select person,sjukdom,semester
from t2)dt
group by person
Hej yohpops...
Det jag fick ut när jag använde din kod var en summa tid per användare men tiden var summerad för både semester och sjukdom ihop. Jag behöver summorna separerade. Din kod gav mig annars en del tankar så tack och bock för den :)
Nu försöker jag med LarsG:s kod och ser om jag kan få ihop den...
Hej LarsG...
Jag har försökt trixa med din kod nu men jag får det inte att fungera tyvärr.
The column 'col_Time' was specified multiple times for 'dt'.
Givetvis så ser båda tabellerna exakt likadana ut för sjukdom och semester så det finns ju 2 kolumner som heter just col_Time. Jag har försökt skilja på dom med prefix men inte heller det har jag lyckats med. Jag gissar att det bara är någon liten justering för att få det hela att fungera :)
tbl_Vacation
col_Idkey, col_UserId, col_Time
tbl_Sick
col_Idkey, col_UserId, col_Time