webForumDet fria alternativet

Managment Studio + Editera data

2 svar · 358 visningar · startad av b3rra

b3rraMedlem sedan juli 2004103 inlägg

Hej,

Jag har tidigare arbetat mot MySQL via Mysql Front.
Här har man direkt i verktyget kunna editera stora texter, säg att jag har kastat 5 stcken med text som är innehåll på en websida.

Nu har jag gått över till MS SQL 2005 och Managment Studio, går det verkligen inte att editera text här på samma vis?
När jag öppnar en cell kan jag bara få den på en rad och det blir väldigt jobbigt att leta sig upp till första raden för att byta ut en bokstav eller två.

Jag skulle vilja kunna editera direkt i managment Studio.

// b3rra

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Hej!

Management studio är ju till för att managera (ehrm) din databas, inte ett verktyg för att ändra och pilla i innehåll som exempelvis en webside-admin skulle vilja. För detta bygger man en front end, precis som MySQL Front är (var?). Enklaste är väl att du i din webmiljö bygger en adminsida där du enkelt kan lägga in nytt, radera och uppdatera text.

Behöver du tips på hur man gör det hjälper jag eller säkert någon annan här till med det!

Mvh Jonas

b3rraMedlem sedan juli 2004103 inlägg

MySQL Front

Fungerar precis som Managmentstudio fast med utbyggt stöd för detta.
Det handlar alltså inte om en frontadmin som jag måste bygga.

PHP har ju PHPMyAdmin som är en frontend för vilken datbas som helst.
Det skulle kunna fungera om det fanns för MS SQL men jag skulle heslt vilja veta om det verkligen inte finns någon funktionalitet för detta i Managmentstudio eller någon annan Microsoft produkt.

Jag vet att det hanteras bättre av exempelvis SQLmanager.net
Men det känns ju surt att lägga 5000 på något sådant.

// B3rra

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)