webForumDet fria alternativet

ang SQL SERVER EXPRESS

5 svar · 664 visningar · startad av Auxe

AuxeMedlem sedan apr. 2006135 inlägg

Har länge funderat på vad SQL SERVER 2005 EXPRESS edition har för begränsningar? Jag har dock aldrig riktigt fått något bra svar på detta!

Idag läste jag något som inte kändes så bra:

oroväckande support- info på AleborgSolutions site

Finns det någon insatt här som kan berätta vad det finns för begränsningar med SQL SERVER 2005 EXPRESS edition och om detta är fallet (som AleborgSolution skriver om) för de flesta webhotel? För då bör man juh överväga mySQL istället... jag menar kan man inte publicera sina webbapplikationer så kvittar det juh om SQL SERVER EXPRESS är gratis :D

redigerat: OBS: JA! jag har sökt i ämnet men inte hittat något! annars skulle jag inte ha ställt frågan....

MVH Auxe

ingen?

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Alla Expressversioner är så vitt jag vet bara till för att studenter, nybörjare och utvecklare skall få en inblick i hur programmet fungerar. Dessa saknar vissa funktioner och är inte till för att användas "skarpt".

Jesper T skrev:

Alla Expressversioner är så vitt jag vet bara till för att studenter, nybörjare och utvecklare skall få en inblick i hur programmet fungerar. Dessa saknar vissa funktioner och är inte till för att användas "skarpt".

är det därför microsoft säger att det släppte express versionen för att råda bukt på ett litet problem vid namn MySQL :D

Nej.... någon annan som VET mycket om SQL SERVER 2005 EXPRESS edition och exakt var den är "nedskalad" ???

Mycket tacksam för svar

// AUXE

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Performance Limitations in SQL Server Express

The SQL engine of SQL Server Express supports 1 CPU, 1 GB RAM and a 4 GB database size. This distinction gives SQL Server Express well defined cut-off points to differentiate it from other SQL Server 2005 editions. Unlike MSDE, SQL Server Express eliminates the confusion created by the workload governor.

1 CPU: SQL Server Express can install and run on multiprocessor machines, but only a single CPU is used at any time. This limitation prevents the use of parallel query execution in SQL Server Express.

1 GB RAM: The 1 GB RAM limit is the memory limit available for the buffer pool. The buffer pool is used to store data pages and other information. However, memory needed to keep track of connections, locks, etc. is not counted toward the buffer pool limit. It is therefore possible that the server will use more than 1 GB in total, but it will never use more than 1GB for the buffer pool. This limitation prevents the use of Address Windowing Extensions (AWE) with SQL Server Express.

4 GB Database Size: The 4 GB database size limit applies only to data files and not to log files. However, there are no limits to the number of databases that can be attached to the server. There are some minor changes to the startup of SQL Server Express. User databases are not automatically started, and DTC is not automatically initialized. For the user experience, though, there should be no difference other than a faster startup. Applications planning to use SQL Server Express are recommended to keep these changes in mind when designing their applications.

Källa: http://www.teratrax.com/articles/sql_server_2005_express.html

Underbart Pedda! Tack!

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)