slowMedlem sedan apr. 2004148 inlägg Hej!
Tidigare när jag har gjort diverse script så har jag alltid namngett id (key-auto_increment) i olika tabeller med olika namn. Alltså dom har aldrig haft namnet id allihop. Utan dom har kanske hetat, forum_id & amne_id.
Nu har jag just gjort mig ett CMS och denna gång så kallade jag alla tabellers primära auto increment för id. Detta var inga problem när jag utvecklade cms:et lokalt. Där använder jag MySQL - 5.0.24a.
Anledningen att jag börjat kalla dom bara ID är helt enkelt för att jag sett i en massa script folk som bara gör så och det kändes lite enklare ;) Dock när jag då lägger upp mitt script på min webbserver (4.1.21-standard) så fungerar det inte att göra JOINs. På grund av att dom då har samma namn. Är detta inte möjligt att lösa på något sätt eller måste jag döpa om alla?
Hur brukar ni göra med era id namn? :)
MVH Patrik
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Jag brukar kalla den forumId, subjectId etc. dvs. alltid på engelska och alltid något som berättar vad id:t är till för.
Men, du kan förstås köra med bara "id" om du vill. Tricket när man joinar är att vara lite tydligare, och gärna använda alias.
SELECT a.id, b.namn från tabell1 a, tabell2 b where a.id=b.id
slowMedlem sedan apr. 2004148 inlägg Jag tycker ju att jag varit tydligt. Men det fungerar ändå inte.
Så här ser min SQLQuery ut...
SELECT COUNT(comments.id) AS NRComments,
articles.id, articles.title, articles.pre_text, articles.text,
articles.date, articles.position, articles.commentable,
articles.published FROM ".site('prefix')."articles LEFT JOIN ".site('prefix')."comments ON comments.articleid = articles.id
WHERE `position` = 2 AND `published` = 1 GROUP BY articles.id
ORDER BY articles.date DESC
Ska inte den fungera? :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg På vilket sätt fungerar den inte?
Felmeddelande?
slowMedlem sedan apr. 2004148 inlägg Här är felmeddelandet...
Unknown table 'comments' in field list
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg SELECT COUNT(comments.id) AS NRComments,
articles.id, articles.title, articles.pre_text, articles.text,
articles.date, articles.position, articles.commentable,
articles.published FROM ".site('prefix')."articles [b]as articles[/b] LEFT JOIN ".site('prefix')."comments [b]as comments[/b] ON comments.articleid = articles.id
WHERE `position` = 2 AND `published` = 1 GROUP BY articles.id
ORDER BY articles.date DESC
Inga alias var definierade.
slowMedlem sedan apr. 2004148 inlägg Aaaah, det var så du menade. Det fungerade toppen! Så har man lärt sig något nytt, tack för hjälpen!