webForumDet fria alternativet

problem med sql-fråga..

2 svar · 268 visningar · startad av nakoz

nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg

Jag ska generera ett excel-ark genom asp, å de fungerar bra.
Men nu ska jag lägga till en where som gör lite hårdare urval, å då får jag plötsligt 'missing operator' som felmeddelande.

Har provat att göra förfallodatum till alla datatyper jag kommer på, men den genererar inte det felmeddelandet heller..

anvNamn = Request.Cookies("GLVcust")("anvNamn")
forf = cLng(Trim(Replace(Date(),"-","")))

SQL = "SELECT [ivno] AS [Invoice Number], [espyno] AS [Customer Number], [okcunm] AS [Customer], [okcscd] AS [Country], cLng([esarat])*cLng([escuam]) AS [SEK], [esdudt] AS [Due Date], [anm] AS [Note], [oaoref] AS [Spare Reference], [ldtx40] AS [Project Reference] FROM supertabellen WHERE [b][esdudt] =< " & forf & " AND[/b] Trim([oaoref]) LIKE '%" & anvNamn & "%' OR Trim([ldtx40]) LIKE '%" & anvNamn & "%' ORDER BY [esdudt] ASC"
Set rs = cn.Execute(SQL)

det nya som jag lagt till är koden som är markerad i fet stil ovan. det har f.ö fungerat klanderfritt tidigare (då jag inte var tvungen att datumstyra informationen).

felmeddelande blir på ovanstående kod följande:

Microsoft JET Database Engine error '80040e14' 

Syntax error (missing operator) in query expression '[esdudt] =< 20060920 AND Trim([oaoref]) LIKE '%Linus Axelsson%' OR Trim([ldtx40]) LIKE '%Linus Axelsson%''. 

/test/skapaXLS.asp, line 9

Den här tabellen genereras av ett Macro i Access som i sin tur har länkade tabeller från vårt affärssystem i SQL-Server och där är datatyperna helt sjukt fel. Datatypen på fältet esdudt är idag Integer fast den ligger som ett datum, inget jag kan påverka alltså.

Nån som känner sig skillad på det här? :)

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Ska inte mindre/lika med skrivas som det uttalas, alltså <= istället för =< eller spelar det ingen roll?

nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg

Hahaha, lol.
Å den här skiten har jag suttit i säkert 2 timmar med.. :)

Va dåligt å slarvigt av mig, skönt att någon har ögonen med sig iaf!
Självklart är det som du skriver, tack för hjälpen.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)