SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Hej!
Vi håller på att skapa ett företagsregister där man ska kunna skapa händelser mot ett företag.
Man kan då klicka på ett företag och sedan välja att skapa en händelse mot detta företag t.ex. utskick som ska göras till företaget, boka en praktikplats på företaget eller göra ett besök på företaget.
För att systemet ska bli flexibelt så har vi tänkt att alla händelser lagras i samma tabell, annars finns risken att man får skapa en ny tabell för varje typ av händelse. Med samma tabell räcker det att lägga till några fält och de flesta händelser har ju i princip samma fält, t.ex. när? var? Hur? Vem? osv..
man ska dessutom kunna gruppera ett antal företag i en egen lista eller vy om man så vill. T.ex. skapa en grupp med de företag just jag jobbar med.
FRÅGAN!
Finns det någon som skulle kunna moddelera detta i ett klassdiagram t.ex. för att ge mig inspiration och andra infallsvinklar. Jag har en relationsmodell men vet inte om den är optimal!
MED STORA TACK!!!
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Lite frågor, det framgår inte så tydligt;
1. Är listan på företag delad av alla olika användare i systemet eller skapar man egna företag?
2. Skall grupp-vyerna vara unika för varje användare?
En början, för att ha en delad lista där man kan filtrera på "upptagna/oupptagna" (ägda/ägarlösa) företag, grupperade/ogrupperade företag osv;
Company
Id
Name
Description
OwnerUserId (nullable)
GroupId (nullable)
Group
Id
Name
OwnerUserId
UserId
Id
Name
[..]
Event
Id
Subject
Description
Date
CompanyId
[..]
SunixMedlem sedan juli 2004310 inlägg Lite frågor, det framgår inte så tydligt;
1. Är listan på företag delad av alla olika användare i systemet eller skapar man egna företag?
2. Skall grupp-vyerna vara unika för varje användare?
Listan på företag kan användas av alla användare av systemet
Gruppvyerna ska vara gemensam för alla.
Jag har ett förslag som jag bifogar(försöker bifoga i alla fall).
Ursäkta namnen på tabellerna! Jag slaskar bara för att se vad som fungerar sedan byter jag namn till mer relevanta namn.