dea90Medlem sedan dec. 200434 inlägg Hej!
Är ny inom området MySQL och håller på att flytta över dit från Access. Jag använder PHPMyAdmin som webbhotellet tillhandahåller och har skapat min databas där utan problem. Versionen av MySQL som anges i PHPMyAdmin är 5.0.19-nt. Dock undrar jag ett par saker:
- Mina tabeller använder lagringsmotorn InnoDb (har för mig att det var förinställt när jag skapade tabellerna). Är det rätt val? Efter att ha läst lite så verkar MyISAM och InnoDB vara dem som används mestadels?
- Bör jag tänka på något mer angående säkerhet (utöver SQL-injections)?
Som sagt, jag har bara skapat mina tabeller och fält utan att ha rört några andra inställningar. Ska något annat ställas in, eller är det bara om man vill vara lite mer avancerad?
Jag har fått det mesta att fungera med min ASP-kod, så databasen fungerar som den ska, tänkte mest höra om det var något viktigt man helst ska ställa in så att man inte får problem längre fram. :)
Tack på förhand och fortsatt trevlig dag!
Mvh, Andreas
RamzeusMedlem sedan mars 200642 inlägg Jag är ingen expert på detta men de skillnader jag vet om är att MyISAM är lite snabbare än InnoDB. InnoDB har å andra sidan stöd för transaktioner, rad-lås, samt externa nyckar (Foregin keys).
Du kan alltid byta fritt mellan de olika databastyperna om du skulle behöva. Därför rekommenderar jag att du börjar med MyISAM. Skulle du sedan behöva ha den extra funktionalitet som du får med InnoDB så är det bara att byta tabelltyp.
När det gäller säkerheten så är det precis som du säger viktigt att alltid kontrollera inkommande data så att den är säker att stoppa i ett/en(?) SQL-query. Man kan också tänka på att begränsa rättigheterna på kontot som ansluter till databasen. Om du t.ex inte ska göra INSERT:s från webbsidan så är det ju ingen mening med att ge webbsidans SQL-konto rättigheter att göra INSERT:s.
I övrigt så kan jag rekommendera dig att läsa på lite om hur man kan optimera en databas med index och nycklar. Så vitt jag vet så finns väl inte det konceptet i Access, så jag antar att du inte är bekant med det. Men man kan säga att det hjälper databasservern att snabbare hitta data vid sökningar i stora datamängder.