webForumDet fria alternativet

bara plocka ut null-värden!

5 svar · 308 visningar · startad av tanten

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Jag har en databas med travhästar där en av tabellerna innehåller data om varje häst som finns eller har funnits i stallet och i en annan som heter stallad, finns kolumner med datum för inskrivning och ur_träning som är NULL så länge hästen finns kvar i träning.
Nu försöker jag skapa en fråga där namnet på hästarna, som finns i stallet idag, ska plockas ut d.v.s. alla Null-hästarna och jag klarar inte ut det.
Eftersom jag är ny på detta så vet jag inte ens om jag ställer frågan rätt så här långt...

SELECT namn
FROM häst
LEFT  JOIN stallad
USING ( stallID )
häst (
  stallID 
  namn
  ...osv...

stallad (
stallID int(11) NOT NULL,
ankomstDatum date NOT NULL,
ur_träningDatum date default NULL,
PRIMARY KEY  (stallID, ankomstDatum);

Har fått reda på nu att den ska ligga på server som stöder mysql 4.0.24 och då gissar jag att INNODB inte stöds. Är det så?

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg
SELECT h.namn FROM häst h
INNER JOIN stallad s
ON h.stallID = s.stallID
WHERE s.ur_träning IS NULL

Ledsen men det vill sig inte riktigt. :(
Kör jag frågan på datorn i mysql 5 så fungerar det perfekt.
På servern med 4.0.12 så går frågan igenom utan fel, men visar inga rader. Testade med att göra om den till php och då blir svaret No rows found!
Om man tar bort where-satsen så visas alla rader, så raderna finns där.
Om jag kör frågan i Mysql Command Line Client (vet inte vad den kallas på svenska) säger den Error 1064, så det blir lite olika bud... :OO

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Du är säker på att ur_träning är null? Så att posterna inte innehåller något mellanslag eller liknande?

MySQL-version ska inte ha betydelse på den frågan. Ang. din andra fråga så har jag för mig att INNODB kom i samband med 4.0-versionen.

Kikade i phpmyadmin, och då stod det NULL i strukturen, men när jag bad den visa raderna så hade det fyllts dit 0000-00-00. Ska testa med att kryssa i nullrutan för dem. Kanske det hjälper.
Jag körde sqldump-fil till serverns databas och då försvann alla innodb och foreign keys och lite annat som jag fått göra om av det jag kunnat göra om. Så det verkar inte som den stöder det... Men jag vet för lite...

Där satt den. med lilla kryssrutan ifylld...
Tack så himla mycket!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.ca5a5675
132 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)