Hej,
jag driver en sida på vilken man kan tävla i olika dataspel. Har stora problem med att få till en SQL-sats. Jag vill ha ut vilket lag som vunnit flest matcher. Låter enkelt, men det är det inte. Åtminstone inte för mig. Det är uppdelat som följer:
Tabeller:
Lag1
Matcher
Lag2
I "lag" ligger alla lag sparade med ett specifikt ID. I Lag2 ligger alla lag "för en turnering". När ett lag anmäler sig till en turnering läggs en ny post till i "lag2". Det laget gäller just för den turneringen. Varje lag i "lag2" kopplas till sitt lag i "lag1". Lag kan alltså anmäla sig till och spela massor med turneringar. En post per lag ligger i "lag1". I "lag2" kan det ligga 10 olika poster kopplat till det laget, beroende på hur många turneringar de spelat. Jag hoppas åtminstone någon hänger med.
Jag vill alltså ha ut vilka som vunnit flest matcher. I tabellen "matcher" ligger fälten lagnr1 och lagnr2. Dessa lagnr är ID i "lag2".
Krav som ska uppfyllas:
lag2.lagid = lag1.id
matcher.lag2 = lag2.id (om laget är just lagnr2. Detta varierar.)
lagnr2rundor > lagnr1rundor (om laget är just lagnr2. Detta varierar.)
..och det ska alltså ordnas efter vilkas om vunnit flest matcher.
Jag tror jag hade kunnat klara av det om det alltid varit så att ett lag har matcher.lagnr1, men det kan ju variera så att det är lag2. Jag önskar jag kunde förklara det bättre, men det är rätt invecklat. Hoppas någon tar sig an det.