webForumDet fria alternativet

phpMyAdmin godkänner inte mitt lösenord.

1 svar · 432 visningar · startad av fisken02

fisken02Medlem sedan aug. 2001181 inlägg

Hej!
Jag har installerat phpmyadmin 2.8.2 på hos mitt webhotell. Och ja, dom har också en phpmyadmin installerad, den funkar men det går inte att välja charset när man importerar för det är en sån gammal version. Därför måste jag installera en nyare version, för det blir bara en massa error när jag försöker importera. Och jag har lusläst varenda sida på nätet och alla forum som finns tror jag, och det verkar som att om jagkunde få detta att funka så blir det bra. Nu till min egentliga fråga:

Jag har lyckets installera phpmyadmin, och när jag går in på sidan så får jag upp en inloggningsruta, och där anger jag mitt användarnamn och mitt lösenord. MEN, jag blir inte insläppt.
Läste i dokumentationen:
"phpMyAdmin always gives "Access denied" when using HTTP authentication.
This could happen for several reasons:

-$cfg['Servers'][$i]['controluser'] and/or $cfg['Servers'][$i]['controlpass'] are wrong.

-The username/password you specify in the login-dialog are invalid.

-You have already setup a security mechanism for the phpMyAdmin-directory, eg. a .htaccess file. This would interfere with phpMyAdmin's authentication, so remove it. "

Det är ingen av de två nedersta, så det borde ju vara den första. OM det nu inte finns en annan orsak som jag inte känner till. Vad är "controluser"? Är det samma user som man loggar in med?
Finns det nåt annat sätt att lösa detta? Jag har sett att flera har haft samma problem och att de har "löst sig av sig själva". Men det måste ju gå att lösa på annat sätt, eller?
Tacksam för svar!

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Flyttas från SQL.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)