webForumDet fria alternativet

Bilddatabas

4 svar · 402 visningar · startad av eventphoto

eventphotoMedlem sedan juli 20063 inlägg

Hej!

Vet inte om jag frågar på rätt plats, men jag försöker.

Jag har en webbsida där jag visar många bilder, nu skulle jag vilja göra dessa bilder sökbara. En cyklist skall t.ex kunna söka på sitt namn och få upp alla bilder där han är med. Hur gör jag detta. Skapar jag en databas i ms access med bilderna infogade eller hur gör man detta bäst (och enkelt). Jag är helt ny på detta men har börjat lära mig ms access.

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Är hemsidan byggd i PHP eller ASP?
Oftast brukar man lagra själva bilden utanför databasen men sparar informationen om bilden i själva databasen.

Ursäkta en okunnig, men jag har gjort sidan i ms frontpage, vad nu det innebär, php/asp? Jag vill alltså att man när man söker på ett namn skall kunna se alla bilderna på honom, t.ex som tumnaglar som man kan klicka på för att få upp en större bild.

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

då är det vanlig html-kod (körs på användarens dator).
När du gjorde den i Frontpage, skrev du egen HTML-kod eller nöjde du dig med att klicka och dra för att få det att se ut som du ville?
Har du bara klickat och dragit så kommer det förmodligen att bli lite svårt att göra funktionaliteten du söker.
PHP/ASP (körs på servern) används för att göra med dynamiska sidor.
För att göra bilderna sökbara måste du då skriva lite PHP/ASP-kod för att hantera detta.
Vilket av de du ska välja får du själv avgöra. Finns forum för båda här på WF.
Söker du någon som ska skriva detta åt dig eller vill du få hjälp att komma igång med antingen PHP eller ASP?
Oavsett så har frågan hamnat i fel forum men någon moderator kan flytta den till rätt ställe efter.

jag har "klickat och dragit", så jag inser att jag bör söka nya lösningar. Tack för hjälpen!

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)