webForumDet fria alternativet

Lite läsbart om att skapa databaser

2 svar · 280 visningar · startad av oskob

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Hej!

Jag undrar om någon vet någon pdf eller sida med lite övergripande information över vad saker och ting betyder i SQL-världen.
Jag har alldeles för länge valt datatyper till mina fält för att det "funkat förut" utan att jag vet vad de betyder. Något slags cheat sheet.
Jag syftar på saker som tinyint/int/text osv, primära nycklar, index, ja ni förstår nog vad jag menar!

Tack på förhand!

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Mysql?
http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/data-type-overview.html

Men sammanfattning:

int (integer) är ju heltal. De olika int-typerna (tinyint, mediumint, bigint) anger bara hur stora tal du kan lagra som max. Gränserna finns på länken ovan.

För att lagra flyttal (tal som inte är heltal) finns float och double och skillnaden är även där hur stora tal man kan lagra.

TIME och DATE är väl inte så mycket att säga om.

Strängtyperna, så...

Text är till för text, blob är till för sånt som inte är text. Även här finns olika varianter för olika maxstorlekar. Char/binary finns också för kortare texter/binärdata.

Enum innehåller en lista på värden där bara en kan vara vald. Set innehåller en lista där flera kan vara valda.

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Ja det är de exakta skillnaderna jag är ute efter och den där länken verkar svara på det mesta!
Tackar tackar!

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)