Hur beräknar man medeltal i sql-satsen, har en röstning där man kan rösta 1-5, vill inte att medeltalet överskrider 5 som är full pott oavsett antal röster.
Det är denna kod jag vill ändra på
<%set rs=objConn.Execute("select userID, username, roster, varde from tblUsers where userID="& UserID)
If CInt(rs("varde")) >= 1 and CInt(rs("roster")) >= 1 then
varVarde=CInt(rs("varde"))
varRoster=CInt(rs("roster"))
snitt = varVarde/varRoster %>
Bildröstningen</span><br>
<span class="brodtext">
Röstvärde till <%=rs("username")%><br>
Röster: <%=CInt(rs("roster"))%><br>
Värde: <%=CInt(rs("varde"))%><p>
Röstvärde just nu <%=Round(snitt,3)%>
<%'Else%>
<!--Bilden har ej fått några röster än-->
<%End If%>
</span>
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Har jag missuppfattat frågan möjligtvis?
select userID, username, roster, varde, [b](varde/roster) as snitt[/b] ...
Dessutom finns det en funktion avg() som räknar ut medelvärdet för en kolumn. Men den verkar inte behöva användas i din design.
Hur får jag rätt värde på sista raden här
Röstvärde till Admin
Röster: 22
Värde: 100
Röstvärde just nu 0.37
<%set rs=objConn.Execute("select userID, username, varde, roster, (varde/roster) as snitt from tblUsers where userID="& UserID)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det beror på vad du menar.
Vad är 0.37 för värde?
@nders skrev:
Det beror på vad du menar.
Vad är 0.37 för värde?
med varde/roster får jag 0.37
Varde är det totala röstvärdet
Roster är antalet röster
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg 22 delat på 100 kan inte bli 0,37. Således: Något luktar fisk lång väg.
Exakt hur ser koden du använder ut nu? SQL-fråga + asp-kod i loop och utskrift. Gärna exempel på tabellinnehåll också.
Hela koden (asp + sql-fråga)ser du i min fråga längst upp, har en kolumn som heter roster och en som heter varde, datatyp är INT
Utskriften av sql-frågan ger bara
select userID, username, varde, roster, (varde/roster) as snitt from tblUsers where userID=1
userID=1 är mitt id eftersom det är min sida jag testar på
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Och röstvärdet kan inte på något sätt råka vara 37?
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Det är inget fel på den SQL-frågan. Antingen stämmer inte 22 och 100, eller så görs något med resultatet efteråt.
Den nuvarande koden lyder?
Jag kom på att jag hade skrivit lite fel så det funkar perfekt nu, hade inte rs på den här delen
Röstvärde just nu <%=rs("snitt")%>
och det var erat tips om att ha (varde/roster) as snitt i sql-satsen som var den riktiga lösningen