Jag har en funktion där man kan rösta på presentationsbilder, detta funkar perfekt och nu har jag lagt till en ny tabell där varje enskild röst läggs till. Kolumnerna är
fran | till | rost
Det jag nu undrar är om en person till exempel får siffrorna
1,1,2,5,5,5,3,4,5. Hur räknar jag ut vem som har fått flest femmor så jag kan visa vem som är snyggast i min top10.
Har en person 4 femmor och en annan 2 femmor så ska ju den med 4 femmor visas före den med 2 femmor
Gjorde så och nu visas en tjej och ingen kille trots att en kille har fått en femma, den första sen ombyggnaden så då borde ju han visas, men det är tomt hos killarna
Set male=objConn.Execute("select till, city, community, persnr, sex, picture, username, userID, roster, rost, varde, count(*) as highFives "&_
"from tblRoster r INNER JOIN tblUsers u ON u.userID = r.till "&_
"where (rost = 5 or rost = 4) and sex='M' and picture <> 'nopic.jpg' and not picture='1.jpg' "&_
"group by till "&_
"order by highFives desc limit 10")
Set female=objConn.Execute("select till, city, community, persnr, sex, picture, username, userID, roster, rost, varde, count(*) as highFives "&_
"from tblRoster r INNER JOIN tblUsers u ON u.userID = r.till "&_
"where (rost = 5 or rost = 4) and sex='F' and picture <> 'nopic.jpg' and not picture='1.jpg' "&_
"group by till "&_
"order by highFives desc limit 10")
Det jag nu undrar är om en person till exempel får siffrorna
1,1,2,5,5,5,3,4,5. Hur räknar jag ut vem som har fått flest femmor så jag kan visa vem som är snyggast i min top10.
Har en person 4 femmor och en annan 2 femmor så ska ju den med 4 femmor visas före den med 2 femmor
Är det bara 5orna som räknas?
Varför inte bara använda medelpoäng?
Ett medel blir det ju inte dem som har flest röster som räknas!
Men lite elakt om någon har tex:
1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-5-5-5
och någon har
3-3-3-3-3-3-3-3-3-3-3-3-4-5-5
Att den första skall komma högre. Men nu var det inte det du fråga efter så sorry!
Set male=objConn.Execute("till, avg(rost) as avgVotes from tblUsers where sex='M' and picture <> 'nopic.jpg' and not picture='1.jpg' "&_
"group by till "&_
"order by avgVotes desc limit 10")
får detta fel
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.25-max]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'till, avg(rost) as avgVotes from tblUsers where sex='M' and not
Set male=objConn.Execute("select persnr, roster, varde, username, picture, userID, sex, city, community, till, avg(rost) as avgVotes from tblRoster INNER JOIN tblUsers ON tblRoster.till = tblUsers.userID where sex='M' and picture <> 'nopic.jpg' and not picture='1.jpg' "&_
"group by till "&_
Set female=objConn.Execute("select persnr, roster, varde, username, picture, userID, sex, city, community, till, avg(rost) as avgVotes from tblRoster INNER JOIN tblUsers ON tblRoster.till = tblUsers.userID where sex='F' and picture <> 'nopic.jpg' and not picture='1.jpg' "&_
"group by till "&_