webForumDet fria alternativet

Från ett värde till null

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

3 svar · 286 visningar · startad av kung_av_danmark

kung_av_danmarkMedlem sedan maj 20062 inlägg

Hejsan!

Jag har ett problem. Jag vill ändra ett värde i en databas från t.ex. 2 till null, men databasen tillåter inte detta.

I databasen har jag två tabeller som är sammankopplade med varandra. I den första tabellen har jag en främmande nyckel som får vara null, och i den andra tabellen finns primärnyckeln som är not null. Det är alltså dessa nycklar som är sammankopplade.

Allt fungerar bra tills jag vill ta bort den främmande nyckeln ifrån tabell 1. Jag antar att detta beror på att jag nu rensar fältet och uppdaterar det igen med tom information. Det tomma värdet accepteras inte då det inte finns i databasen, men hur skall jag göra för att det skall fungera.

Måste jag skapa ett värde som det kopplas till, eller måste man köra delete? Jag vill helst kunna köra uppdate, och "kan" inte använda mig av ett "tomt" värde, och det är där jag har mitt problem.

Tacksam för svar

// Thomas

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Kolla om fältet i databasen alls tillåter att du sätter in dbNull dvs ingenting alls. Det kan ju hända att du haft det inställt på Do not allow Null inserts eller vad det nu heter.

kung_av_danmarkMedlem sedan maj 20062 inlägg

Hur kontrollerar jag så det är dbnull? Om jag går in i Enterprise Manager så är fältet ikryssat "nulls" så det borde väll stämma?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
update t1 set c = null where <conditon>

Flyttas från ASP

256 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
131 ms — hämta forumlista (db)
123 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)