ArreMedlem sedan juli 200383 inlägg
Kan någon hitta felet i denna sql syntax? jag får detta meddelande:
"You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax"
strSQL = "DELETE FROM tbltextdump,tblnyheter WHERE tbltextdump.cID = tblnyheter.cID AND tbltextdump.cID =" & strID)
Man ska alltså kunna ta bort en rad från två tabeller som har samma cID :)
Tack på förhand!
UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg
ingen som hittar nåt fel? :(
UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg
Jag skulle inte vara rädd för att dela upp denna sats i två separata satser. Jag tycker det är svårt att förstå exakt vad som ska hända när man försöker radera poster från två olika tabeller samtidigt. Raderar man en post i taget, är det mycket lättare att förstå vad man gör, och därmed mindre känsligt för fel. Nu får du bara ett felmeddelande. Men det hade lika gärna kunnat bli ett fel som resulterade i att du raderade poster du vill ha kvar. Skulle faktiskt inte förvåna mig om felmeddelandet rentav skulle kunna bero på att man helt enkelt inte kan radera poster i flera tabeller samtidigt. Därom vet jag för lite. Keep it simple. :)
Tack UlfT. Provade o dela upp satsen.. funkade faktiskt rätt bra. Men sen upptäckte jag en sak på mysql hemsidan.
Man kan tydligen skriva den såhär oxå:
strSQL = "DELETE tbltextdump,tblnyheter FROM tbltextdump,tblnyheter WHERE tbltextdump.cID = tblnyheter.cID AND tbltextdump.cID =" & strID
Gick bra det med :)
Tack för hjälpen.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Om du definierar foreign keys med ON DELETE CASCADE så kan du bli av med data i de relaterade tabellerna automatiskt genom att bara radera posten i "huvudtabellen".
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/innodb-foreign-key-constraints.html
Mvh :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg