5 Mb är 5 Mb är 5 Mb.
Det beror ju på vad du ska lagra, hur väluppbyggd din databas är, etc.
Men; det är väl bara att köpa mer utrymme om du märker att det behövs?
Flyttas från SQL
6 svar · 555 visningar · startad av haider
Hej alla glada,
Jag ska börja köpa till MySQL plats till min websajt. Frågan är hur jag ska välja när det gäller datamängdstorleken. 5 meg känns rätt litet, eller kanske är det stort?
Det första jag kommer göra kräver nog inte ett smack. Så där räcker 5 meg.
Men om man har tex osCommerce? Eller phpBB (eller liknande)?
Tack i förhand för informationen.
5 Mb är 5 Mb är 5 Mb.
Det beror ju på vad du ska lagra, hur väluppbyggd din databas är, etc.
Men; det är väl bara att köpa mer utrymme om du märker att det behövs?
Flyttas från SQL
oki dude - nog vet jag vad 5 meg är.
Men de 5 meggen, vad lagrar de för information? Tex om det rör sig om osCommerce. Eller phpBB
Jag vet ju inte vad dessa nämnda system lagrar för information på SQL databasen och därmed vet jag inte hur jag ska uppskatta behovet.
Rör det sig om att man lagrar bilder, filer etc, så kan jag uppskatta det utan problem
Det är just det här som är oklart
Sant, att man kan köpa mer utrymme. Det är bara att jag försöker lära mig om lite mer om vad som hamnar där i databasen
Tja, vad som hamnar i databasen beror på vad applikationen trycker in. Går inte att säga att vissa saker hamnar där och andra inte, men oftast brukar det mest vara text och siffror som går in i databasen. Stora binära objekt som bilder kan förstås tryckas in, men oftast gör man inte det.
Sen kan även en del plats tas upp av att databasen skapar index över rader, eller att rader har fast storlek, osv, men det beror återigen på hur databasen är designad och hur den används av applikationen.
Enklast är att utföra en installation av osCommerce eller phpBB och anteckna storleken i databasens grundutförande.
Lägg sedan in ett hundratal poster av genomsnittlig storlek via applikationens gränssnitt och notera storleksförändringen. Därefter kan du förmodligen enkelt räkna ut hur mycket som behövs om det skenar iväg allt för kraftigt.
Men som redan är sagt, 5 MB kan räcka alldeles utmärkt, samtidigt som det kan vara för lite. Det beror på vad du ska göra.
Pace, det låter som en rättvis lösning. Man får helt enkelt börja nånstans. Eventuellt börjar man lågt - man har inget att förlora än nån viss driftstopp eller liknande, om det mot all förmodan skulle vara så att tex 5/10 meg inte räcker till. Och skulle det vara otillräckligt, så vet man i alla fall o då uppgraderar man helt enkelt.
Tack - ibland behöver man höra någon annan säga det enklaste för att man själv ska ryckas ur sin dumhet :P
Liten jämförelse:
Vet ett forum som körs på punBB, tidigare på phpBB. Det är mer än tusen inlägg, närmare ett och ett halvt tror jag. Dock väldigt få användare. Det väger 5-6 meg som SQLfil när man gör backup. några hundra kilobyte om man väljer zipkomprimering i backuptillfället.
Det kanske kan ge en fingervisning?