ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inläggHej alla SQL gurus
Har en relativt enkel fråga som jag skapar en vy av.
SELECT dbo.utfarder.id, dbo.utfarder.Utfardsplats, dbo.utfarder.DM, dbo.utfarder.Krav, dbo.utfarder.Kostnad, dbo.utfarder.Datum,
dbo.utfarder.Tid, dbo.utfarder.Antal_platser, dbo.utfarder.Typ, dbo.utfarder.Kommentar, dbo.Medlem.Fnamn, dbo.Medlem.Enamn, dbo.Medlem.epost,
dbo.utfarder.DM AS Divemaster
FROM dbo.utfarder INNER JOIN
dbo.Medlem ON dbo.utfarder.DM = dbo.Medlem.id
WHERE (dbo.utfarder.Datum >= GETDATE())
ORDER BY dbo.utfarder.Datum
Men när jag kör Check SQL syntax så ploppar texten "TOP (100) PERCENT" in i frågan direkt efter SELECT. Det fungerar som jag tänkt mig men jag vill gärna veta varför texten läggs till.
Googlade lite på det men hittade inget som passade in. Sökte även här men hittade inget som beskriver varför.
Oops glömde plita dit vilken DB... Frågan gäller SQL 2005
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggVilket program är det som lägger till det? Är det SQL Server, vilken version?
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inläggOops glömde plita dit vilken DB... Frågan gäller SQL 2005
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inläggom jag har förstått det hela rätt....
När du använder "View" och du har "ORDER BY" måste vilkoret "TOP" finnas med och därför lägger SQL Server 2005 till det automatiskt.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inläggNjae... Även om jag inte har en ORDER BY så lägger SQL 2005 till "TOP (100) PERCENT" först i frågan.
Frågan kvarstår. Varför ska man ha med det?
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggVad är det för program du använder som lägger till detta?
Det verkar inte hända i SQL Server 2005 Management Studio i alla fall. (Den gör dock en himla massa andra dumheter med SQL-frågor, men det är en annan femma.)
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg@nders.. Öhum.. Jo det är precis det programmet jag använder..
Kan det vara någon inställningsfråga då? Nu bidde jag lite fundersam..
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggEftersom det med största säkerhet har med Management Studion att göra så flyttar jag tråden, då den passar bättre i "Databashanterare".
Mvh
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inläggJag läste lite på internet! Det verkar som om det är lite hur som helst med 2005 management studio.... Hel ärligt så tror jag det var microsoft som skapade Skynet i Terminator filmerna.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inläggJa det verkar vara hur som helst. Har installerat en ny maskin med 2005 Management studio. Och där tar den inte med det!?
Knasigt värre. Lämnar ärendet vid att det fungerar med båda. Och att jag inte hittar någon förklaring.