webForumDet fria alternativet

camping databas

6 svar · 520 visningar · startad av ogge

oggeMedlem sedan okt. 200372 inlägg

Halloj vänner

har ni något tips på hur jag ska få detta att fungera?
se bild.
start datum och slut datum vill jag ska kolla mot platserna och dessa datum att det ingen är bokad där emellan.
vad måste jag göra har fått hjärnstillestånd :)

camping.jpg

nahaj

nahaj var de ingen som kunde den här tråden eller var den för tråkig???

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Ej sett tråden tidigare, brukar inte läsa detta forum.

Har ej erfarenhet av Access som applikation, men normalisering och konstruktion beror ju int epå mediet.

Du borde väl kunna behandla campingen som nyheter, dvs hämta alla nyheter/platser som är släppta/lediga för ett visst datum. Sedan skriver du ut recordsetet/checkar checkboxarna för de som är med i recordsetet.

Något sådant du ville ha hjälp med?

Nånting sånt japp jag ska testa din idé återkommer/avslutar den sen när jag ser hur det blivit.

madhatterMedlem sedan sep. 2003110 inlägg

Nu vet inte jag hur dina kunskaper är när det kommer till databasdesign och normalisering men jag hoppas att detta kan hjälpa något på vägen:

Som jag ser det får du göra ett många-till-många förhållande mellan tre tabeller:
En som innnehåller information om själva platsen,
en annan som innehåller information om kunden,
och en där du registrerar bokningarna.

I den tabell du registrerar bokningarna i ska du koppla mot både plats-tabellen och kund-tabellen.

På så sätt kan en plats bli uthyrd till flera kunder men ej under samma datumsperiod som någon annan kund. Och en kund kan hyra flera platser samtidigt om så önskas.

Stort tack till att börja med är mycket enklare struktur med det du sa.
men en annan fråga som kom upp är hur får jag databasen att förstå att plats 1 är bokad till arne tex den 5 maj 2006 till 8 maj 2006
som det är nu så vill den inte göra så alls utan det går inte att se vilken plats arne har blivit tilldelad.

madhatterMedlem sedan sep. 2003110 inlägg

I bokningstabellen referar jag till Plats-tabellen och Kund-tabellen genom att ange platsens och kundens unika Id-nummer... PlatsId och KundId. Dessa unika nummer genereras varje gång du lägger in en ny plats och/eller en ny kund.
Och är det rätta sättet att bygga en databas på.

Var så jäklasnäll/uttråkad att jag gjorde ett litet exempel som jag bifogade med i detta inlägg som kanske hjälper dig att förstå bättre.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)