webForumDet fria alternativet

Versionshantering för SQL

4 svar · 546 visningar · startad av jonne

jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Vi kör versionshantering med svn och tortoise (http://www.tigris.org) vilket fungerar strålande.

Det jag nu skulle vilja ha är ett liknande system för MS SQL server. Det stora problemet som vi har idag är att vi har utvecklings databaser som är en mardröm att hålla syncade med produktionsdatabasen.

Finns det något bra verktyg för detta i stil med ovanstående för kodhanteringen?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Flyttas från SQL.

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Tja, man kan ju stoppa vilka filer man vill i sin versionhantering. Så det kanske finns någon speciell modell för sql-server, men du kan ju använda vad du vill. Det är bara det att det inte är en integrerad del av utvecklingsmiljön som man annras kanske är van vid, men det är faktiskt rätt skönt när det inte är det. Man får liksom mer kontroll. Checka ut, sedan öppna utv. miljö och jobba, spara, sedan checka in.
* Du kan du stoppa in mdf och ldf filerna rakt in.
* Annars kan du göra en backup och stoppa in bak filen, sedan göra restore från den utcheckade bak filen om du vill backa
* Eller om det inte är datat utan bara defenitioner och t-sql som är relevant kan du skapa create-script på databasen som läggs in i versionhantering (så brukar vi göra)

/pebi

Jo att lägga create script i versionshanteringen är ju ett klart allternativ. Dock så funkar inte det riktigt för det är inte alltid som man kommer ihåg att man måste göra en databasändring i ett script. Ibland kanske man gör något på test direkt i db:n och sen blir den testen en fast installation och sen har man ett helsike att maska ut alla "tester" :)

Tror jag hittat något som kan passa mina behov.

http://www.red-gate.com/products/SQL_Compare/index.htm

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)