webForumDet fria alternativet

Problem med sql fråga.

5 svar · 487 visningar · startad av Dashi

DashiMedlem sedan jan. 2005303 inlägg

Får inte fram det som jag vill någon som kan hjälpa mig fixa till denna?

visa = "SELECT * FROM raid WHERE status = '""' ORDER BY ID"

där status är tomt, elr ännu bättre om nån skulle kunna lösa en sql fråga med WHERE NOT = klar

Mvh //Dashi

CatZMedlem sedan jan. 20022 341 inlägg
visa = "SELECT * FROM raid WHERE status <> 'klar' ORDER BY ID "

När du jämför med ett värde i ett fält i databasen och du specifikt vet vad du letar eller inte letar efter på det viset ska du bara använda enkelfnuttar. Dubbelfnuttar använder du om du söker efter värden i databasen och jämför med en sträng:

dim strValue
  strValue = "klar"
visa = "SELECT * FROM raid WHERE status <> ' " & strValue & " ' ORDER BY ID "

Jag rekommenderar dock att du läser på lite angående hur man ställer SQL frågor köp en asp-bok och läs lite i kapitlen om databaser. Det du frågar är väldigt grundläggande och ska man komma någon vart med sin kodning måste man ha lite mer kött på benen än så.

Ett annat tips är att använda [ kod]taggarna[/ kod] så det blir lättare att skilja kod från text. Vi föredrar det även om man har så lite kod som du hade nu.

Dessutom hör frågan hemma i SQL forumet såg jag nu :P

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Flyttas från ASP

Hehe jo jag vet att det va grundläggande, och det va precis det jag tänkte på när jag gjorde denna, jag slutade med asp i något år och därför tappa jag bort mig, sen har jag en konstig "vana" av att glömma bort det som är enkelt och grundligt när jag kommit in i koden lite grann :)

Okej sry visste inte jag behövde använda kod-taggar när det är så lite kod, men ska göra det nästa gång.

Tack för svaret iallafall :)

Mvh //Dashi

En lite fråga, hittade precis en gammal kod som jag hade innan, som jag inte ens trodde jag hade kvar men är det någon större skillnad på

visa = "SELECT * FROM raid WHERE status <> 'klar' ORDER BY ID "

och

visa = "SELECT * FROM raid WHERE NOT status = 'klar' ORDER BY ID "

det är väl mer att den där uppe säger att den ska skriva ut allt som är mindre och större än klar och den där nere att den ska skriva ut precis allt förutom klar? Inget skillnad som man itne vet om, om kanske Where än where not kanske går snabbare att bearbeta elr liknande? :)

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Ingen skillnad SQL- eller prestandamässigt.

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb