CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Jaha då var det dags att ställas mot väggen. Jag har funderat och funderat och skissat och ritat. Nu kommer jag inte längre. Börjar väl bli för gammal för sånt här :) Ska göra en databas till en sidan där man ska kunna beställa ett par produkter. En produkt kan ha flera olika priser beroende på hur många licenser kunden köper. Detta har jag gjort genom att varje pris är en unik produkt som tillhör en produktkategori. Såhär har jag tänkt att databasen ska se ut:
[b]tblCustomers[/b]
custID
custFirst
custLast
custCompany
custEmail
custAdr1
custAdr2
custZip
custCity
custState
countryID
[b]tblCountry[/b]
countryID
countryTitle
[b]tblOrders[/b]
orderID
orderDate
custID
[b]tblOrderDetails[/b]
orderDetailID
orderID
productID
[b]tblProducts[/b]
productID
productPrice
productLicenses
catID
[b]tblCategory[/b]
catID
catShort
catLong
Det vore jätteskönt om någon med friska ögon kunde komma med lite synpunkter, förslag på förbättringar och idéer ;)
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Vad ska de numeriska ID kolumnerna ha för datatyp om det är i SQL? Kan inget om datatyperna i SQL sitter och läser lite på MSDN men fattar inte riktigt vad som motsvarar vad i Access :)
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Vad är productUsers i tblProducts?
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg det är antalet licenser och jag har ändrat nu. Kanske borde jag döpa den tabellen till tblLicenses istället och tblCategories till tblProducts....
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Såhär skulle det se ut då
tblCustomers
custID
custFirst
custLast
custCompany
custEmail
custAdr1
custAdr2
custZip
custCity
custState
countryID
tblCountry
countryID
countryTitle
tblOrders
orderID
orderDate
custID
tblOrderDetails
orderDetailID
orderID
licenseID
tblLicenses
licenseID
licensePrice
licenseUsers
productID
tablProduct
productID
productShort
productLong
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Eftersom jag inte fått några synpunkter så förutsätter jag att mitt förslag fick godkänt! :e