webForumDet fria alternativet

Separata databaser för varje kund?

4 svar · 441 visningar · startad av intesa

intesaMedlem sedan apr. 2006190 inlägg

Hej!

Jag håller på att utveckla en webbapplikation som ska kunna användas av runt 2000 kunder.
Varje kund ska ha en egen webbsida med runt 100 användare och kommer spara runt 1000 poster i varje tabell i databasen.
Det kommer alltså att vara ungefär 2 miljoner poster i varje tabell och det kommer kontinueligt köras många SQL-frågor.

Hur är det rent prestandamässigt bäst att strukturera databasen? Ska jag ha separata databaser för varje kund?

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Vad handlar det om för databas för det första?

HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg

Hur reagerar du om kund #192 säger: kan du återställa min databas med datat från i går?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Välkommen till wF intesa. Bra fråga. Ge gärna lite mer exempel oxh som Herman frågar, hur återställa. Men jag undrar om man kan begära liknande från något annat hotel.
Tänker du dig MySQL eller MSsql i botten?
Sedan tar det väl en stund innan du kommer upp i dessa volymer!

intesaMedlem sedan apr. 2006190 inlägg

Poffe skrev:

Vad handlar det om för databas för det första?

Servern kommer köra PostgreSQL.

Herman skrev:

Hur reagerar du om kund #192 säger: kan du återställa min databas med datat från i går?

Jag ser inga problem med att återställa data för endast en kund. Det kan göras med ett par SQL-frågor om man sätter upp backupdatabasen på en egen server. Men det blir förståss lättare om kundernas data är separerad i olika filer på hårddisken.

Lasp skrev:

Sedan tar det väl en stund innan du kommer upp i dessa volymer!

Visst kommer det ta ett tag innan datan når nivåerna jag nämnde, om dom någonsin blir så stora.
Det är dock vad som står i kravspecifikationen över vad applikationen ska kunna klara.

Just nu ser jag bara fördelar med att använda separata databaser för varje kund. Men jag är långt från kunnig på området databaser, därför vänder jag mig till er som kan detta.

Hur påverkas prestandan av att göra frågor mot olika databaser hela tiden, i jämförelse med att göra frågor mot en och samma databas? Är det mycket "overhead" i form av eventuell autenticering osv vid varje byte?

Tack på förhand!

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)