Jag vill kunna visa föregående post för mina interna mail för att man ska kunna läsa vad man svarade på men jag vet inte hur man gör för att bara plocka ut post 2 och inte senaste eller 2 senaste
Hur skriver man om denna kod för det?
Set rs2 = objConn.Execute("SELECT * FROM tblusers_imail where sender="& sID &" and mailID="& mailID &" order by mailID desc limit 2")
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg
cyprys skrev:
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1160925#post1160925
limit 1, 2 ger mig
error '80020009'
/mail/lasIn.asp, line 162
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg För det första tycker jag att limit 1,2 inte stämmer överense med vad du frågade efter ovan. Testa läsa detta igen.
Limit x, y börjar på posten med offset x och läser y poster.
Dessutom är
error '80020009'
/mail/lasIn.asp, line 162
en errorcode från asp vilket inte har så mycket med limitern i mySql att göra.
var det inte så här du menade då?
Set rs2 = objConn.Execute("SELECT * FROM tblusers_imail where reciever="& UserID &" and mailID="& mailID &" order by mailID desc limit 2,1")
2,1 ger samma resultat
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Testa extrahera siffrorna 1 och 2. Sätt in dem i texten jag skrev i andra koden och citerade här och läs meningen högt. ;)
Jag tror du kommer säga oops.
cyprys skrev:
Testa extrahera siffrorna 1 och 2. Sätt in dem i texten jag skrev i andra koden och citerade här och läs meningen högt. ;)
Jag tror du kommer säga oops.
Säger att jag är dum i huvudet just nu eftersom jag inte fattar *skäms*
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Säg att du har 3 poster.
Använder du limit 1, 2 betyder detta att:
Du börjar på offset 1 och läser 2 poster. Alltså post nr 2 och 3.
Högst upp säger du att du endast vill ha 1 post, bara post nr 2.
Sen angående asp-felet vet jag inte om det beror på något fel när du hämtar ut två poster eller inte.
cyprys skrev:
Säg att du har 3 poster.
Använder du limit 1, 2 betyder detta att:
Du börjar på offset 1 och läser 2 poster. Alltså post nr 2 och 3.
Högst upp säger du att du endast vill ha 1 post, bara post nr 2.
Sen angående asp-felet vet jag inte om det beror på något fel när du hämtar ut två poster eller inte.
kan det vara för att jag har MySQL 4.0.25-max på webhotellet eftersom det inte funkar
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Vet faktiskt inte. Testa direkt mot databasen?
Ett annat sätt för att uppnå samma sak som kanske fungerar är
... limit 1 OFFSET 1