Hej!
Jag har två tabeller:
MenuTable
MenuID | PageID | MenuName
MenuToMenu
ID | FromPageID | ToPageID
Har kommit fram till denna sql-sats:
SQL = "SELECT * FROM MenuToMenu MM, MenuTable M"
SQL = SQL & " WHERE MM.ToPageID=M.PageID AND MM.FromPageID=" & PageID & ""
PageID = Request.QueryString("id")
Satsen hämtar de poster jag vill när M.PageID = 123, men jag vill även hämta samma poster som hämtas när M.PageID = 123, när MM.ToPageID = PageID.
Så har jag tabellen med datan
MenuTable
MenuID | PageID | MenuName
------------------------------
1 | 1 | Item1
2 | 2 | Item2
3 | 3 | Item3
4 | 4 | Item4
MenuToMenu
ID | FromPageID | ToPageID |
-----------------------------
1 | 1 | 2 |
2 | 1 | 3 |
Så skall när PageID = 1, så skall 2 och 3 hämtas från MenuToMenu eftersom FromPageID = 1, och när PageID = 2, så vill jag att datan från MenuToMenu hämtas där ToPageID = 2 och de som har samma FromPageID som ToPageID = 2 har.
Funkar det med en sql-sats, och ett värde från QueryStringen, eller måste jag skicka med fler då? :)
Hittade inget SQL-forum! :l
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Hittade inget SQL-forum!
Då letade du extremt dåligt. En snabb sökning på SQL borde också ha lett dig rätt...
http://www.webforum.nu/forumdisplay.php?f=53
Edit: Dessutom har du gjort en del inlägg tidigare i SQL-forumet...
- - - -
Är det inte bara att ta bort ditt and-villkor då? Då borde ju alla poster som stämmer överens med joinvillkoret MM.ToPageID = M.PageID hämtas.
Kan väl iofs säga att jag inte helt förstår frågan... :o
@nders skrev:
Hittade inget SQL-forum!
Då letade du extremt dåligt. En snabb sökning på SQL borde också ha lett dig rätt...
http://www.webforum.nu/forumdisplay.php?f=53
Edit: Dessutom har du gjort en del inlägg tidigare i SQL-forumet...
- - - -
Är det inte bara att ta bort ditt and-villkor då? Då borde ju alla poster som stämmer överens med joinvillkoret MM.ToPageID = M.PageID hämtas.
Kan väl iofs säga att jag inte helt förstår frågan... :o
Jag kollade bara snabbt efter det under fel avsnitt :P "Webbrelaterade forum"
visst har jag bara MM.ToPageID = M.PageID så hämtas de poster jag vill. Men då hämtas de även när jag inte vill att de skall hämtas! :)
Skall försöka förklara. :)
Jag har en sida där menyn laddas in dynamiskt från databasen, (glömde en column i tabellen MenuTable, den heter MenuHead). Den data där columenen MenuHead = True hämtas till Huvudmenyn.
Men sen vill jag ha undermenyer för varje sida, dvs där MenuToMenu kommer in. Är sidans id=1 , så skall meny posterna 2 3 från MenuTable hämtas. Klart så långt?
Det funkar bra med MM.ToPageID = M.PageID så långt, men jag vill inte att dessa menyer skall synas om inte MM.FromPageID = 1 eller om där MM.ToPageID har ett MM.FromPageID = 1.
Gaargh.. så svårt att förklara detta pedagogiskt. :)
En huvudmeny skrivs ut först (detta utan problem)
Men jag vill att en undermeny skall skrivas ut för varje huvudmeny. :l