SELECT
*
FROM
tblSections
WHERE
intSectionID IN (
SELECT
intSectionID
FROM
tblSubSections
WHERE
intLayoutID = 1
GROUP BY
intSectionID)
Det går tyvärr inte, får felmeddelandet "You have an SQL error. Check the manual for the correct syntax near 'SELECT intSectionID FROM tblSubSections WHERE intLayoutID = 1 G'". Har haft problem tidigare med nästlade SQL-satser på den siten jag för tillfället jobbar med, kan det ha med MySQL-versionen att göra?
Tack för svaren!
Gah, jag hade nog lite hjärnsläpp, fixade det så här (så klart!):
SELECT
tblSections.intSectionID
FROM
tblSections,tblSubSections
WHERE
tblSections.intSectionID = tblSubSections.intSectionID AND
tblSubSections.intLayoutID = 1
GROUP BY
tblSections.intSectionID
:bire
Förresten, varför är det meningslöst? Alltså ifall man vill få fram ett unikt värde på det sättet i en subselect så är det väl inte meningslöst?
Distinct är lika meningslöst. Det finns inget behov av få fram distinkta värden, oavsett om subselecten returnerar en eller flera poster med samma värde så blir resultatet av den yttre selecten detsamma.
Hehe, ok. Jag ville egentligen aldrig ta i det här problemet igen ens med tång, för vi bestämde oss för att göra på ett annat sätt för att det skulle lösa andra problem, men ta en titt på den här tråden: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=139351
Lots of in-and-outs kan man lugnt säga, poängen är iaf att i det problemet så ville jag få fram unika produktnamn + en massa andra villkor. Om ni inte är jätteintresserade så behöver ni så klart inte titta, problemet är ju löst på annat sätt :)
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9