M@gnusMedlem sedan jan. 20061 045 inlägg
Hej!
Jag håller på att utveckla en liten applikation för avdelningens måluppföljning. Det är tänkt att detta ska tuffa på med asp och access. Nu har jag dock stött på lite problem med datatyperna. Vissa mål är 0,2 eller 2,6 eller något annat decimalvärde. Vilken datatyp ska jag välja i db:n? Skriver jag in 0,2 visas 0. Skriver jag 0.2 blir det visas 2. :q
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Du skall använda tal med "fältlängd" (eller vad det nu kan tänkas heta på svenska) inställd på decimal.
UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg
Du ska i vart fall ha ett flyttal som datatyp. Nu ser det ut som om du har en heltalstyp.
Skriver jag in 0,2 visas 0. Skriver jag 0.2 blir det visas 2.
Det låter som någon idiotisk språkinställning. Du har säkert svenska inställningar. Därför tolkas komma som decimaltecken, varför 0,2 avrundas nedåt till 0. Samtidigt tolkas punkt inte som decimaltecken, vilket innebär att 0.2 inte kan tolkas på något annat vis än 2.
Detta projektet är lite mer invecklat än vad jag först trodde så jag måste fundera en smula på hur jag ska lägga upp det hela.
Vi har 18 KPI:er med olika mål och olika mätningar + 48 veckors mätperiod och det upplägg jag hade måste revideras.
Tack för svaren så här långt.
Det hela löste sig med följande inställningar i Access:
Field Size: Single
Format: Fixed (3456,79)
Decimal Places: 1
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg