Varför funkar detta (ger ingen limit som jag vill ha)
varUID=request.querystring("userID")
set vipCheck=objConn.Execute("SELECT * FROM tblUsers WHERE userID ="& varUID)
if vipCheck.eof then
response.write "finns ej"
else
if vipCheck("VIP") = "1" then
sqlStr = "limit 3"
else
sqlStr = "limit 50"
end if
Set viewRS1=objConn.Execute("SELECT * FROM tblUsers_galleri g INNER JOIN tblUsers_Galleri_kategori k ON g.agare = k.agare WHERE g.agare ="& varUID &" group by k.katID")
Men inte detta (Ska ge limit som jag VILL ha)
varUID=request.querystring("userID")
set vipCheck=objConn.Execute("SELECT * FROM tblUsers WHERE userID ="& varUID)
if vipCheck.eof then
response.write "finns ej"
else
sqlStr = "limit 3"
else
sqlStr = "limit 50"
end if
Set viewRS1=objConn.Execute("SELECT * FROM tblUsers_galleri g INNER JOIN tblUsers_Galleri_kategori k ON g.agare = k.agare WHERE g.agare ="& varUID &" group by k.katID limit "& strSQL)
Enda skillnaden i exemplen är limit "& strSQL
Jag har skrivit ut satsen vipCheck så jag vet att jag får med variabeln
Rad 29 är fetmarkerade här ovan i viewRS1
Felmeddelandet jag får
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.25-max]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1
/gallery/Default.asp, line 29
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Kolla vad strSql blir! Jag ser direkt att strSql är antingen "limit 3" eller "limit 50". Då blir det ju knasigt att haka på den strängen till en sträng som redan har avslutats med ordet "limit". Det blir så att säga "tårta på tårta".
UlfT skrev:
Kolla vad strSql blir! Jag ser direkt att strSql är antingen "limit 3" eller "limit 50". Då blir det ju knasigt att haka på den strängen till en sträng som redan har avslutats med ordet "limit". Det blir så att säga "tårta på tårta".
Det var en ren miss från mitt håll, men nu med bara "& strSQL så visas mer än 5 kategorier för medlemmar som inte är VIP......finns det fler fel???
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
WebbisNet skrev:
Det var en ren miss från mitt håll, men nu med bara "& strSQL så visas mer än 5 kategorier för medlemmar som inte är VIP......finns det fler fel???
Du får nog tänka riktigt noga efter vad det är du vill ha. Vad jag kan se, sätter du limit till antingen 3 eller 50. Inget av dessa alternativ säger att endast fem kategorier skulle visas. Jag gissar att det är limit 50 som gäller för medlemmar som inte är VIP. Då kan naturligtvis fler än fem kategorier visas.
UlfT skrev:
Du får nog tänka riktigt noga efter vad det är du vill ha. Vad jag kan se, sätter du limit till antingen 3 eller 50. Inget av dessa alternativ säger att endast fem kategorier skulle visas. Jag gissar att det är limit 50 som gäller för medlemmar som inte är VIP. Då kan naturligtvis fler än fem kategorier visas.
Dessa rader kollar om man är vip eller inte
sqlStr = "limit 3"
else
sqlStr = "limit 50"
end if
vip ligger i tabellen tblUsers som jag hämtar ut, och koden funkar fint för mailen när jag använder den där......kan det vara nåt med att jag har group by?