FlowMedlem sedan dec. 200283 inlägg Hallå!
Har en tabell som heter messages, i den finns fälten titel och datum. Jag vill ta ut de senaste posterna från det senaste datumet men jag vet inte hur många poster det är eller vilket datum det är.
Har kommit såhär långt: SELECT titel, datum FROM messages ORDER BY datum DESC sen tar det stopp. Någon som har något tips?
mvh
Flow
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vilken dbms?
Lagrar du endast datum eller både datum och tid i fältet datum?
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Läste fel i frågan, läs snabelns inlägg nedan :)
Dock borde du kunna byta ut IN mot =
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Om man har en version av MySQL som stödjer subqueries skulle jag gjort så här:
SELECT titel, datum FROM messages
WHERE datum IN (SELECT MAX(datum) FROM messages)
ORDER BY datum DESC
Mvh
FlowMedlem sedan dec. 200283 inlägg Hej!
Nope, får det inte att fungera; Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near... Kör MySQL 4.0.24
//Flow
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Då kör du en väldigt gammal version av MySQL.
Kan du inte uppgradera till åtminstone 4.1, så du kan använda så grundläggande SQL som subqueries?
FlowMedlem sedan dec. 200283 inlägg Har tyvärr inte möjlighet att uppdatera servern;
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Då tror jag att jag hade gjort det med två SQL-frågor.
SELECT MAX(datum) AS maxdatum FROM messages
SELECT titel, datum FROM messages WHERE datum = '[i]<datumet_från_fråga_1>[/i]'