Hej,
$sqlSelect = "SELECT threadID, subject, (SELECT solved FROM tblforumthreadreply WHERE solved = 1 AND threadID = t1.threadID) AS solved, (SELECT threadreplyID FROM tblforumthreadreply WHERE solved = 1 AND threadID = t1.threadID) AS threadreplyID, content, hits, posted, posterID, forumID, (SELECT title FROM tblforum WHERE forumID = t1.forumID) AS title,
(SELECT path FROM tblforumthreadtype WHERE threadtypeID = t1.threadtypeID) AS path,
(SELECT filename FROM tblforumthreadtype WHERE threadtypeID = t1.threadtypeID) AS filename,
(SELECT description FROM tblforumthreadtype WHERE threadtypeID = t1.threadtypeID) AS description,
(SELECT username FROM tblmember WHERE memberID = posterID) AS username,
(SELECT COUNT(t2.threadreplyID) FROM tblforumthreadreply AS t2 WHERE t2.threadID = t1.threadID) AS replynumber,
(SELECT t2.threadreplyID FROM tblforumthreadreply AS t2 WHERE t2.threadID = t1.threadID ORDER BY t2.threadreplyID DESC LIMIT 1) AS lastthreadreplyID,
coalesce((SELECT DATE_FORMAT(max(t5.posted), '%Y-%m-%d %H:%i') FROM tblforumthreadreply AS t5 WHERE t5.threadID = t1.threadID) , DATE_FORMAT(posted, '%Y-%m-%d %H:%i')) AS lastpost,
coalesce((SELECT (SELECT t8.username FROM tblmember AS t8 WHERE t8.memberID = t5.posterID) FROM tblforumthreadreply AS t5 WHERE t5.threadID = t1.threadID ORDER BY t5.posted DESC LIMIT 1), (SELECT username FROM tblmember WHERE memberID = posterID)) AS usernamelastreply,
coalesce((SELECT t5.posterID FROM tblforumthreadreply AS t5 WHERE t5.threadID = t1.threadID ORDER BY t5.posted DESC LIMIT 1), posterID) AS posterIDlastreply
FROM tblforumthread AS t1, tblforum AS t10
WHERE t1.forumID = t10.forumID AND t10.usergroupID = ".$inline." AND t10.visible = 1
ORDER BY lastpost DESC LIMIT 0,5";
Jag får ett fel i hela min SQL-sats när jag lägger till:
**tblforum AS t10
WHERE t1.forumID = t10.forumID AND t10.usergroupID = ".$inline." AND t10.visible = 1**
Symptomen är "Column 'forumID' in field list is ambiguous"
Det jag försöker åstadkomma är följande:
I mitt forum tillhör användare olika användargrupper och kan se olika forumsektioner. Denna SQL-sats presenterar de fem senaste inläggen gjorde i samtliga forum. Nu upptäckte jag när en person hade postat ett inlägg i ett "dolt" forum att det presenteras på denna senaste 5-lista. Detta vill jag förhindra.
I tblforum har jag fältet visibile som antingen är 1 (synligt) eller 0 (dolt) samt fältet usergroupID som talar om vilken behörighet en användare behöver för att kunna ta del av det som står i forumet. Nu får jag helt enkelt inte till det i WHERE-satsen i SQL-frågan ovan.
Någon som kan se vad som är fel. Felmeddelandet förstår jag vad som menas med men jag får ändå inte till det :OO