SELECT * FROM Person WHERE Org_ID = '0' ORDER BY ChangeDate DESC
Jag är van att arbeta med Ms Access och undrar hur man får till frågan ovan så att den returnerar motsatsen, dvs allt annat än där ID = 0. Ett normalt org id i databasen ser ut så här: C29A8AF0DB08400291D7D3DA1669AA39
Finns det något bra referensverk online? Har blivit hänvisad till MSDN vid något tilfälle men jag kommer i kontakt med MS sql för sällan för att jag ska orka installera MSDN prylarna.
:OO
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg SELECT * FROM Person WHERE [b]NOT[/b] Org_ID = '0' ORDER BY ChangeDate DESC
Men, menar du verkligen SQL Server 2003?
Ang referensverk; har du inte SQL Server Books Online installerat?
Vet inte hur man ser vilken version av SQL det är. Det är något nyare än SQL server 7 i alla fall :)
Jag hade labbat lite med diverse NOT och likande syntaxer. Det slog mig inte att felet jag fick kunde bero på något annat. Vad kan följande bero på? Jag använder mig av @nders query...
Response object error 'ASP 0251 : 80004005'
Response Buffer Limit Exceeded
/tab_products/sales_marketing/crm_related_info/debug/find_floating_persons.asp, line 0
Förbannat mycket data det ska vara då ;)
Då labbar vi istället med att bara visa TOP 100.
Borde inte en sådan fråga se ut så här?
SELECT TOP 100 (Org_ID) AS [myid] FROM Person WHERE Org_ID IS NOT '0' ORDER BY Org_ID, ChangeDate DESC
Eller finns inte TOP 100 i MS Sql ?
Det ger buffer limit exceeded igen...
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jo, du kan använda TOP i SQL Server.
Men; varför har du parenteser och hakparenteser, och varför har du lagt till IS?
Kör SQL-frågan direkt i Enterprise Manager eller liknande. Jag vet ju inte hur din ASP-kod ser ut.
Förlåt mig @nders. Jag är mer förvirrad än vanligt. Jag hade 2 subbar med samma fråga kopierad. Jag har lyckats att editera varannan fråga varannan gång.
sql = " SELECT TOP 100 * FROM Person WHERE NOT Org_ID = '0' ORDER BY ChangeDate DESC"
Fungerar alldeles utmärkt. Jag är lite förvirrad som du säkert har märkt om du spanar in min historik på detta eminenta forum.
Ha en fortsatt trevlig dag ! :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Tillägg : Om du inte vill använda NOT så går det alldeles utmärkt att använda WHERE OrgID <> '0'. Såvida fältet inte är text/ntext eller image förstås.
mvh