webForumDet fria alternativet

Markera skickade som läst

2 svar · 226 visningar · startad av WebbisNet

WebbisNetMedlem sedan feb. 20032 027 inlägg

Jag har en utkorg där jag visar skickade meddelanden och nu vill jag när man läser ett mail kunna markera detta som läst i skickat-tabellen.....problemet är bara att det id jag får med är ju för inkorgen för det mail man läser och då stämmer ju inte id-t eftersom de har olika nummer. Här kommer min sql för skickade mail....hoppas nån kan lösa detta

(tblUsers_imail_reply heter tabellen för skickade.....dumt val av namn...jag vet)

Dim intMailID
intMailID = Request.QueryString("mailID")

if CInt(intMailID) <> 0 Then
Set rs = objConn.Execute("SELECT userID, Sex, username, persnr, City, picture, vip, "&_
 "mailID, mailDate, mailTime, sender, Reciever, Headline, message, mailRead "&_
"FROM tblUsers INNER JOIN tblUsers_imail_reply ON tblUsers.userID = tblUsers_imail_reply.reciever where mailID="& intMailID &"")

sender=rs("userID")
reciever=Session("userID")
username=rs("username")
mailID=rs("mailID")
message=rs("message")
Datum=rs("mailDate")
Headline=replace(rs("Headline")," ","&nbsp;")
userPic=rs("picture")
varSex=rs("sex")%>
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Om det är samma brev det handlar om så kan man väl tänka sig att du har en egen tabell för breven och sedan en tabell som innehåller avsändare/mottagare/mapp/meddelandeId. Då kan du ju isf enkelt när man läser ett brev med ett id hämta upp meddelandeId't också och då sätta det till läst där mappen är 'skickat'.

WebbisNetMedlem sedan feb. 20032 027 inlägg

Nu har jag ju inte det så, har en tabell för inkomna och en för skickade, men på nåt sätt så borde man få ut id för skickade brev på sidan där man läser inkomna....men hur??

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)