webForumDet fria alternativet

formaterade texter i databaser?

5 svar · 331 visningar · startad av Cassady

CassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg

jag är inte jättehajj på detta så om någon kan hjälpa mig med följande vore jag tacksam.

Ponera att man har en databas i vilken man sparar textartiklar som sedan skall skrivas ut i ett php/html-dokument. Dessa vill man givetvis ha formaterade, dvs. nytt stycke, indrag osv. Hur sköter man lämpligtvis detta? Kodar man in html-fotrmateringen från början, typ <br>  osv eller finns det finare sätt att lösa detta på?

Vad använder man vanligen för datatyp (om det nu är vad man kallar det) om man skall spara större textmängder med varierande antal tecken, i en databas?

/red. Tråden borde kanske ligga i PostgreSQL-forumet vid närmare eftertanke, då det är pgSQL jag använder :r

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Det är naturligtvis ett sätt att lösa det på. Men du får tänka på att du kanske skall visa datan i andra sammanhang än webb, och då kan det vara bra att inte vara låst till html.

Du skall använda datatype text förmodligen.

Brimba skrev:

Det är naturligtvis ett sätt att lösa det på. Men du får tänka på att du kanske skall visa datan i andra sammanhang än webb, och då kan det vara bra att inte vara låst till html.

Du skall använda datatype text förmodligen.

Ok, då va fråga 2 besvarad till 100%. (y)

Hur kan man lösa det om man inte använder html?

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Cassady skrev:

Ponera att man har en databas i vilken man sparar textartiklar som sedan skall skrivas ut i ett php/html-dokument. Dessa vill man givetvis ha formaterade, dvs. nytt stycke, indrag osv. Hur sköter man lämpligtvis detta? Kodar man in html-fotrmateringen från början, typ <br>  osv eller finns det finare sätt att lösa detta på?

Om de ska ut på webben är det ju lika bra att lägga in taggar för radbrytningar och stycken som html. Annars får du parsa texten och vid visning göra om texten till lämpligt html-format. Det beror lite på hur du har tänkt upplägget framöver, om du ska lägga ut texten i tidning eller liknande.

Dock bör du försöka undvika att blanda ihop innehållet med presentationen allt för mycket. Lägg exempelvis inte dekoration (typ bilder för utseendets skull) i texten.

Cassady skrev:

Vad använder man vanligen för datatyp (om det nu är vad man kallar det) om man skall spara större textmängder med varierande antal tecken, i en databas?

/red. Tråden borde kanske ligga i PostgreSQL-forumet vid närmare eftertanke, då det är pgSQL jag använder :r

Text.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

red. Tråden borde kanske ligga i PostgreSQL-forumet vid närmare eftertanke, då det är pgSQL jag använder

Hmm, vilket forum menar du nu? :)

@nders skrev:

red. Tråden borde kanske ligga i PostgreSQL-forumet vid närmare eftertanke, då det är pgSQL jag använder

Hmm, vilket forum menar du nu? :)

Databashanterare skulle det bli i så fall. :r

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)