webForumDet fria alternativet

MS Access fråga (troligen enkel)

4 svar · 512 visningar · startad av zipper

zipperMedlem sedan nov. 20025 inlägg

Hejsan allihop.
Jag undrar hur man klistrar in data i flera fält samtidigt i MS access.
Jag merar...Jag vill kunna göra som i excell och kopiera ett fält med text och sedan markera ett antal kollumner för att klistra in samma text på alla ställen.

Nu sitter jag och kör Ctrl+V flera hundra ggr. *pust*

Nån som har nått tips?

Henke

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Lägg allt i Excel skapa sedan en inläsning direkt därifrån eller via en .txt med komma avgränsade fält.
kör sedan Import i Access. Om du har referense redan i access. Kör ut hela db till excel klistra in resten och kör import igen.

zipperMedlem sedan nov. 20025 inlägg

Stort tack för det.
Jag provar. :)

Men du menar alltså att det inte finns ett sätt att markera fält och klistra in i access? Det måste ju vara en mycket efterfrågad funktion med tanke på hur ofta man använder det i Excell.

Henke

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Precis, få ut information i något annat format, så du har allt i samma textfil. Sedan om du kan kommaseparera eller något vore det ju bra, annars kan du göra ett makro. Jag brukar använda UltraEdit mycket för att fixa till textfiler så dom blir rätt innan jag ens öppnar dom i Excel.

Alternativt gör du exakt som du gör nu, bara det att du spelar in det med att program som automatiserar processen åt dig. Det där lät ju som en klart jobbig lösning att sitta och klistra in flera hundra saker... :)

Här är sådant program:
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1110735#post1110735

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

zipper du har ju inte berättat om det är till helt nya poster eller om det finns en referens som det skall in på. Förklara lite bättre så kanske vi finner på en lösning.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)