webForumDet fria alternativet

Upplägg mp3-arkiv

2 svar · 381 visningar · startad av Patrik81

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Hejsan, andan har fallit på mig att till slut realisera en tanke jag haft en längre tid, att lägga upp en databas över mitt mp3-arkiv.

Tanken var att jag skulle kunna lägga till namn på låtar, länka dem till artister, och även till någon form av "genre" tabell.

Allt utom artistbiten lyckas jag komma på vettiga lösningar till. Så nu skulle jag vilja ha tankar på hur man skulle kunna lägga upp den tabellen, för det föreligger ju vissa speciella omständigheter kring detta.

Exempelvis kan ju den entitet som framför en låt vara en person (för- och efternamn) eller ett band (bandets namn)
Det finns ju inget riktigt fungerande sätt att representera dessa bägge omständigheter i en tabell.
(Framförallt inte om man som jag gärna skulle vilja kunna lista dessa låtar i ordningsföljd efter artistens efternamn (eller bandets namn))

Skall man krångla till det ordentligt, så kan man ju också ta i beaktan att artister ibland byter namn, men det skulle fortfarande vara trevligt att kunna härleda dessa två namn till samma person, så att man kan hitta låtar framförda under bägge namnen.

Om någon har någon smart tanke på detta område så skulle detta vara högst uppskattat.

MVH Patrik

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har skrivit "Efternamn, Förnamn" bara, sedan om bandnamnen heter nånting med The så blir "The" efteråt istället, t ex "Smiths, The", "Kristet Utseende, The". En ganska viktig sak tycker jag, då jag inte vill att alla "The" ska hamna på T.
Du skulle ju kunna ha två poster för namnet. En för "ordinarie" namn, "default name" eller något sådant samt en post till med alternativt namn, där skulle man kunna skriva om dom är kända i nåt annat namn eller om dom hette nåt annat innan, kunde ju vara nåt.

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Jag var inne på denna lösning, men det känns lite redundant, och det kan bli struligt att hämta ut låtar framförda av samma artist, fast under ett eventuellt annat namn.

Satt och funderade lite på det under frukosten imorse och kom på en lite halvdan ofullständig idé:

Om man har en tabell med människor (artists) och en tabell med framförare (performers) (som kan vara både enskilda artister, eller band)
Det trista med denna approach är ju att då finns bandens namn bara i denna tabell, och artisternas namn i den andra tabellen.
Går detta på något sätt att lösa, för det verkar kunna vara ett smidigt sätt isåfall.

MVH Patrik

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)