webForumDet fria alternativet

Problem med if-sats efter uppgradering av mysql till 4.1.14

Databaser & SQL

2 svar · 331 visningar · startad av Lukaspojken

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg
Frågan#1

Denna if-sats har fungerat men efter att webbhotellet har uppgraderat mysql till 4.1.14 så har den slutat fungera:

if(length(ForumMessage_Text)>200, concat(left(ForumMessage_Text,200),'...'), ForumMessage_Text)

Jag har testat att försöka identifiera felet och det jag kommit fram till är att om jag skriver så här så funkar det

if(length(ForumMessage_Text)>200, concat(left(ForumMessage_Text,200),'...'), left(ForumMessage_Text, 200))

Hur kommer det sig?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Uh?
Vad är det för språk?
Vad innehåller fältet?

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg

If-satsen är en del av en select-sats. Jag använder resultatet sedan i en vanlig asp-sida. På denna sidan används bland annat den sql-satsen:

http://www.cognito.se/forum.asp

Tar du muspekaren över ett inlägg så får man fram en förhandsgranskning av inlägget, dvs de 200 första tecknen. Det är denna förhandsgranskning som hade slutat fungera men genom den fix jag gjort så fungerar den igen men det känns inte riktigt rätt.

"ForumMessage_Text" är av datatypen longtext och det är innehållet i ett inlägg. Klickar du på några inlägg så ser du vad det är för innehåll.¨

Vad tror du det kan bero på? Som sagt det har fungerat klockrent innan mysql-uppdatering.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)