webForumDet fria alternativet

Hur fungerar MySQL

3 svar · 393 visningar · startad av Oputres

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg

Allå!

Jag är lite trög på det här med hur MySQL finns som fil a la access.mdb eller inte. Vad jag förstått konstruerar man sin databas direkt på webhotellet med ett antal SQL-kommandon. Är detta enda sättet? Jag håller på att gå över från Windows, asp, IIS och Access till Kubunt Linux, php, Apache och MySQL. Det skall bli en intressant övergång då jag har NADA kunskap om de sistnämda :birp

Säg då att jag lyckas få igång Apache på min dator och sedan arbetar fram världens bästa dynamiska hemsida med en MySQL-databas i botten, allt lokalt på min dator. Kommer jag då inte bara kunna att ladda upp databas-filen och alla php-sidor till mitt webhotell och köra på? Detta verkar strida mot det jag hör att man konstruerar sin databas på plats. Vill någon vänlig skäl förklara detta för mig?

Jag är alltså van vid att jag konstruerar min databas och övriga asp-sidor lokalt på datorn och sedan laddar upp databas.mdb i db-katalogen och alla asp-sidor i public_html-katalogen på mitt webhotell. Hur kommer det skilja sig med mitt php/MySQL-projekt? :q

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det kommer att skilja sig på det sättet att du i stället för att ladda upp din mdb-fil får plocka ut en dumpfil (en fil som innehåller alla SQL-satser som behövs för att bygga upp databasen) från din lokala maskin. Denna fil "importerar" man sedan på webbhotellets server. Ofta görs detta genom uppladdning via ett webbaserat gränssnitt.

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg

Låter ju minst lika smidigt. Kan man välja om man bara vill ha strukturen också - alltså att den inte uppdaterar med innehållet i tabellerna?

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

phpMyAdmin har en hel del funktioner och fungerar nästan som access. Fasst ändå annorlunda ;) (svaret är alltså ja)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)