dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Hejsan!
Grymt schysst program det där DBDesigner.
Men, min kapacitet inom området sql, MySQL, är bristande. Avancerade sökningar kan bli lite för komplicerade för mig att skriva.
Min fråga till er duktiga databasprogrammerare är vad det skulle kunna kosta att få en databas designad åt sig?
Självklart svårt att svara på då jag inte säger vad som databasen skulle innehålla.
Ett exempel på vad som ska finnas med i databasen (detta är påhittande men liknande poster):
nr, förnamn, efternamn, kön, längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, skostorlek, adress, ålder, personnummer, intressen...
Om jag förstår tekniken så lägger man in dessa två tillsammans (nr, förnamn), (nr, efternamn) osv. i olika tabeller under samma databas, är det rätt?
Om jag förstår det rätt så är egentligen en design av en databas inte så svår att få rätt, eller? Utan det är frågorna som är svåra att ställa för att de ska bli så korrekta och snabba som möjligt.
Så, när en databas väl är designad, så ska det skrivas frågor. Det är det som jag kommer behöva mest hjälp med.
Ett exempel skulle kunna vara: Vilka tjejjer med rött hår mellan 20 - 30 spelar innebandy i Malmö?
Så, min fråga för er är nu vad ni tror en sådan programmering skulle kunna kosta? Har ni några rekomendationer eller finns det någon där te som gjort något liknande tidigare?
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Är det viktigt att det går snabbt att få svar på frågorna? Eller är det viktigare att det inte tar upp för mycket plats på hårddisken?
Är det viktigt att det ska gå snabbt så bör du i förväg fundera ut vilka frågor det är som kommer att ställas och så optimera efter det.
Rent generellt låter det inte så svårt, det du beskriver. Jag skulle föreslå en tabell som innehåller personerna och deras egenskaper, dvs:
id-kolumn, namn, kön, längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, skostorlek, adress och personnummer. Personnummer skulle du för övrigt kunna ha som födelsedatum och födelsenummer så blir det enklare att jobba med datum.
Sedan har du en annan tabell som kan innehålla aktiviteter, där de kan beskrivas och få ett id. Slutligen en tabell som kopplar ihop aktivitets-id och person-id. Där kan ju även ytterligare information lagras som datum och liknande.
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Det viktigaste antar jag är att frågorna är snabba då de är tänkta att användas över internet.
Att klura ut vissa frågor är inte svårt men de är variabla då det beror på vilken användare som vill ha vilken information.
Det jag tycker är svårt och jobbigt vid design av databas är det du beskriver i dina sista meningar. Att man använder olika tabeller. Att göra dem är inte så svårt ju men just att kombinera dem.
Skulle det göras inför varje enskild fråga då?
Tydal, har du något bra exempel man skulle kunna studera för att ska sig en godare bild av design av denna typen?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Normalisering heter processen för att åstadkomma en bra databas.
Jag tror inte att du skall vara överdrivet rädd för hastigheten i första hand.
Har du referens(test) material så är det fort gjort att se svarstider.
Om man får hastighetsproblem gör man en DeNormalisering och skapar index, vips så går det fort igen.