webForumDet fria alternativet

Random ur Sql

8 svar · 361 visningar · startad av Boorg

BoorgMedlem sedan okt. 2004409 inlägg

Hej.

Har en Sql sträng som ser ut såhär:

Select DISTINCT a.name as n, a.created_on as c, b.Url as Url From photo a Left Join select_photo b on a.id = b.photo_id Order By a.created_on

Jag har ett bildgalleri där jag loopar ut den första bilden i varje galleri. Men nu vill jag ha så att den loopar ut en random bild som tillhör samma photo_id..
förstår ni? :)

Mvh Jesper borg

Order By rnd(b.id)

får felmedelandet att:
Microsoft JET Database Engine (0x80004005)
ORDER BY-instruktionen (rnd(b.id)) stämmer inte med DISTINCT.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Om man kör DISTINCT så måste ORDER-kolumnerna finnas med i SELECT:en.

Kör du ASP?

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1112611#post1112611

ja jag kör asp.

Randomize
	seed = (CInt(1000 * Rnd) + 1) * -1

Sql = "Select DISTINCT a.name as n, a.created_on as o, mid(MAX(left(cstr(int(9000*rnd(b.id*" & seed & ")+1000)),4) + b.Url),5) as Url From photo a Left Join select_photo b on a.id = b.photo_id Order By a.created_on "

Får massa fel nu men inte på det?

Den gillar inte att jag har as n och as o. Ser inget fel i Sql satesn som den va, har bara lagt till det som du gav mig.

Medelande:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E21)
Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'n'.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
Select a.name as n, 
       a.created_on as c, 
       b.Url  
From photo a Left Join select_photo b 
  on a.id = b.photo_id 
 where url in 
  (select top 1 url 
     from select_photo c
    where c.photo_id = b.photo_id
  Order By rnd(<frö>))

Du kan inte köra DISTINCT, utan måste använda GROUP BY

Randomize
Sql = "Select a.name as n, a.created_on as o, mid(MAX(left(cstr(int(9000*rnd(b.id*" & seed & ")+1000)),4) + b.Url),5) as Url From photo a Left Join select_photo b on a.id = b.photo_id Group By a.name,a.created_on Order By a.created_on "

Nu fungerar det bättre =)

Va tvungen att ändra url från Pm till text, men nu gillar den inte null någonstans. Men det finns itne null någondstans... kan det ha något o göra med koden som du gav?

Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
Ogiltigt Null

Det beror på LEFT-joinen. Skulle dock föreslå LarsG:s variant i stället. Det föll mig aldrig in att ta med b.photo_id i IN-satsen.

Sammantaget, med två smärre modifikationer av LarsG:s variant

Randomize
Sql = "SELECT a.name AS n, a.created_on AS c, b.Url FROM photo a LEFT JOIN select_photo b ON a.id = b.photo_id WHERE url in (SELECT top 1 url FROM select_photo c WHERE c.photo_id = a.id ORDER BY rnd(" & seed & "*[b]c.id[/b])) [b]OR url is null[/b] ORDER BY a.created_on"

Modifieringarna är införandet av en faktor (b.id, där jag antagit att du har ett id på själva bilden) för att få rnd-funktionen att variera, och en "OR url is null", som jag tog med eftersom din LEFT-join indikerade att du även ville ha med gallerier som saknar bilder.

Tackar hjärtligt :bire

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)