Hej Wf!
Jag håller i dagarna på att förbereda en flytt av min MySQL-databas till en lite mer kraftfull MS SQL-databas!
Jag har lite funderingar till hur mycket jag kommer behöva koda om i min ASP kod.
Jag kör idag delvis med Limit, vilket inte fungerar i MS SQL vad jag hört? Hur gör jag för att lösa det?
I stora drag, vad kommer jag behöva koda om? Och vad ska jag tänka på?
Tacksam för alla svar!
MVh Andreas
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Jag har lite funderingar till hur mycket jag kommer behöva koda om i min ASP kod.
ASP-koden påverkas inte nämnvärt. Ny connectionstring till dina connectionobjekt så är den saken biff.
Jag kör idag delvis med Limit, vilket inte fungerar i MS SQL vad jag hört? Hur gör jag för att lösa det?
I Microsofts databasmotorer kan man använda TOP för att begränsa ett resultat till x antal poster. Om du använder LIMIT för paging, byt då till paging mha ADO i ASP-koden.
I stora drag, vad kommer jag behöva koda om?
Kan vara mycket, kan vara lite. Det beror på hur dina SQL-frågor ser ut i dag. Det finns några fel i MySQL som gör att man slipper undan med vissa saker som man inte slipper om man använder SQL Server.
Hej!
Tack för ditt svar!
Då har jag fått ett litet "humm" om hur det är! Då återstår det bara att se vart jag får mina felmess :)
Tack!
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Limit...
Skall du göra paginering på dina frågor så använder du smidigast stored procedures,
något som mySql-användare bara drömmer om. ;)
mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg
Jesper T skrev:
Limit...
Skall du göra paginering på dina frågor så använder du smidigast stored procedures,
något som mySql-användare bara drömmer om. ;)
Har du något exempel på hur det kan se ut? Och stored procedures kommer väl i MySql 5.0, så snart är drömmarna verklighet ;)
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg @ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Med tanke på att MySQL 5.0 nu är släppt så är drömmarna verklighet. ;)
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Huu, ok. Kul då får man kolla på det snart då.
Försöker det följa t-sql?
Eller finns det någon annan standard här?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
Försöker det följa t-sql?
Nej.
Eller finns det någon annan standard här?
Ja.
Följer då Mysql den standarden?
Nästan, som vanligt så struntar de i vissa saker.