webForumDet fria alternativet

lösenord i pgsql?

2 svar · 218 visningar · startad av Cassady

CassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Ponera att man vill lagra lösenord i en tabell. Dessa vill man kryptera så att de inte visas i klartext i tabellen. Har pgsql någon särskilld datatyp el liknande för detta och sköter det automatiskt eller måste man kryptera informationen själv?

har suttit häroch läst manualen ett tag nu men jag hittar inget om detta. Så helt enkelt. Hur skapar jag en tabell där jag kan skicka in ett lösenord som lagras i krypterad form?

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Japp det skall gå, enligt en snabbsökning på google. Jag har inte testat denna funktionalitet själv ännu (installerade pg i förrigår) så förvänta dig inte att jag ska förklara hur! :p

• Storing an encrypted password
    [GENERAL] How to encrypt data in Postgresql
    24-Jul-2003
    contrib/pgcrypto enables storing of encrypted data in fields. With the functions it provides you can encrypt and store the data as well as verify passwords.

• Postgre SQL Documentation → Manuals → PostgreSQL 8.0
    password_encryption (boolean)

When a password is specified in CREATE USER or ALTER USER without writing either ENCRYPTED or UNENCRYPTED, this option determines whether the password is to be encrypted. The default is on (encrypt the password).

Det verkar iaf som att det går, frågan är bara om den info jag hittade är vettig! :)

CassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg

dAEk^ skrev:

• Storing an encrypted password
    [GENERAL] How to encrypt data in Postgresql
    24-Jul-2003
    contrib/pgcrypto enables storing of encrypted data in fields. With the functions it provides you can encrypt and store the data as well as verify passwords..

Det där verkar ju absolut lovande. Skall testa när jag kommer hem på fyllan i natt. :birp

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
131 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)