trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Hej,
Jag har gjort en databas som skall innehålla ett slags register, som skall kunna
administreras, över olika produkter.
Problemet är att det blivit en fruktansvärd mängd kopplingar. Varje enskild
produkt kan t ex vara av en mängd olika produkttyper, vilka i sin tur kan vara
gjorde av en mängd olika tillverkare. Bara där har vi alltså två kopplingar.
http://member.webforum.nu/3319/Relationer.gif
Jag förväntar mig inte att ni ska förstå vad alla tabeller och kolumner
innehåller.
Det jag undrar är om det inte finns någon generell teknik som kan användas
för att minska antalet kopplingar. Jag kommer troligtvis att använda Access
till en början och min tro är att det kommer bli både processorkrävande och
besvärligt att programmera med så många koppplingar.
Så - idéer någon? :D
(Och btw - kul att komma tillbaka efter en tids "frånvaro" till Sveriges i
särklass bästa forum och forumanvändare ;) )
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Välkommen tillbaka!
Spontant känns det faktiskt som att du nått en vettig normaliseringsgrad, dvs. att du har precis de relationer som du ska ha, varken mer eller mindre. Prestanda kommer att bli utmärkta, i synnerhet beroende på att relationerna i sig är väldigt enkla och i princip alltid bygger på en enkel primärnyckel. Databasmotorn behöver inte jobba så hårt för att plocka upp data ur relaterade tabeller då.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Mitt inlägg försvann tydligen på vägen.
Jo jag tycker att det ser bra ut.
Ett antal statiska tabeller som inte kostar kraft vid frågor och hjälper till att skapa en enkel och säker inmatning. Rapporter ur detta kostar inte kraft.
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Förutom tabellerna här finns det även en tabell som innehåller användarnamn och lösen. Och i alla andra tabeller finns användar-ID:n för att skilja på poster tillhörande olika användare.
Kan man verkligen inte förenkla designen? Vissa SQL-frågor kommer bli mycket krångliga, då jag måste uppdatera data i en mängd olika tabeller.
Kan man inte skapa någon slags "mellantabeller" som innehåller delar av olika andra tabeller. Då skulle uppdateringen kunna ske av en enda tabell (även om det i själva verket blir av flera olika).
Bara funderingar. Jag antar att du har rätt men jag är inte helt övertygad än. :)
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Jovisst kan man förenkla. Det där med password var jag inne på när jag åtnjöt middagen inklusive av flaska Riesling inhandlat i Ribeauville
http://www.jean-sipp.com/fr/vins_alsace.php. Gott.
Först vill jag ju rekommendera dig att köra MSDE2000. Du kan använda Access som gränssnitt ändå. Då har du "rena" SQL frågor.
Vill du berätta lite om tankegången när det gäller användandet så kanske vi kan bolla mer praktiska ting!
Lite volymer är heller aldrig fel när man skall normalisera.
Så kom igen. Du har ju hele helgen på dig!
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg
trexter skrev:
Förutom tabellerna här finns det även en tabell som innehåller användarnamn och lösen. Och i alla andra tabeller finns användar-ID:n för att skilja på poster tillhörande olika användare.
Precis så ska man göra!
trexter skrev:
Kan man verkligen inte förenkla designen? Vissa SQL-frågor kommer bli mycket krångliga, då jag måste uppdatera data i en mängd olika tabeller.
Det kanske kan upplevas så, men jag tror att du skulle inse att du skjutit dig själv i foten om du väljer en lägre normaliseringsgrad. Fördelen ligger bl.a. att du måste uppdatera mindre än om du sproder ut allt. Tänk dig själv vad jobbigt det skulle bli att uppdatera ett användarnamn, om det låg utspritt i alla tabeller.
trexter skrev:
Kan man inte skapa någon slags "mellantabeller" som innehåller delar av olika andra tabeller. Då skulle uppdateringen kunna ske av en enda tabell (även om det i själva verket blir av flera olika).
För utsökningar kan man göra det (det kallas Views), men det fungerar inte att uppdatera via sådana.
Håller med Lasp om att du bör köra MSDE i stället för Access, om det är möjligt.
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Hur använder man Access som gränssnitt? Jag har skapat en databas i Visual Web Developer (tror det är .mdf). Jag har letat efter instruktioner men icke. :)