KlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg Har precis konverterat från access-db till mySql och har stött på problem med räknaren. tidigare använde jag RecSet.RecordCount men denna verkar inte längre fungera till mySql. har letat som en tok efter en vanlig simpel ersättare men hittar bara kombinerade räknare mellan flera tabeller o.s.v.
det jag vill är att hämta all information från en tabell samt räkna ut hur många poster som finns i tabellen. hur gör man detta?
mvh
Martin
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Kombinerade räknare?
Det enklaste sättet att räkna alla poster i en tabell bör vara
select count(*) from tabell
Att däremot recordcount inte längre fungerar för dig betyder att den provider du använder inte stödjer en sådan cursortype. Eller så har du helt enkelt valt fel cursortype.
KlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg Har testat med denna , men den ger bara "1" som svar hela tiden.
Set RecSet = Conn.Execute("Select *, count(*) as this_antal from bilder Where sektion = 1 GROUP BY id")
när jag testar med det tidigare förslaget från Engine så hittar den inte posterna i databasen när jag vill skriva ut dom. "Item could not be found"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
när jag testar med det tidigare förslaget från Engine så hittar den inte posterna i databasen när jag vill skriva ut dom.
...vilket ju inte är så konstigt, eftersom Engine^s exempel bara visar hur man räknar poster. Att du bara får 1 som svar på ditt förslag är inte heller konstigt. Den SQL-frågan borde inte ens godkännas, eftersom du borde vara tvungen att gruppera på alla fält, och inte bara ID.
Mitt förslag:
- Ställ två frågor, en där du hämtar datat, en där du räknar. Använd då alltså samma WHERE-sats i de två frågorna.
- Om MySQL-verisonen stödjer det, ställ SELECT COUNT-frågan som en subquery.
Men, som Engine^ är inne på; vilken cursortyp och provider använder du? Vilken version av MyODBC?