pebiMedlem sedan jan. 2005328 inlägg
Hej,
Jag skulle behöva ett pytte litet program.
En sql-editor som kan använda en datasource på en windows maskin, och som inte kräver någon installation.
Jag har inte hittat något, alla jag hittar vill köra en setup. Jag vill bara ha en exe. Som om man kör tillåter koppel mot bef. datakälla och sen ge möjlighet att skriva sql.
Det vore ju iofs busenkelt att skriva ett själv, men någon måste ju ha gjort det tidigare.
/pebi
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Varför skulle denna tråd flyttas?
Kan detta vara ett försök till lösning?
Den fungerar faktiskt på SQL2005. Nyss testat blev lite förvånad själv.
Testa du och se om det är vad du vill ha.
Komihåg att Localhost inte understöds numera.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Varför skulle denna tråd flyttas?
Eftersom frågan vare sig gäller språket SQL eller modellering så passar tråden bättre här. Så enkelt var det med det.
mvh
Så rätt han kan ha, snabeln, när man tänker efter, men då måste man tänka efter!
Hej,
Tack för den,
Det var väl lite åt det hållet jag tänkte mig. Men lite mer avancerad. Jag skulle behöva kunna välja en datasource som finns skapad. Samt ange user och pwd.
Så då får jag väl skriva en själv (när nu det skall bli...)
Tack ändå.
/pebi
>Pebi Jo detta är bara ett utkast som vi gjorde för tre år sedan. Kan gott tänka mig att vidareutveckla den. Det finns plats för ett litet enkelt verktyg som kör som en ren exe fil.
Kontakta mig om du vill hänga på en fortsättning. Vilket verktyg(språk) kan passa?
Ja, det kunde ju vara kul. Just nu är det ju då som sagt lite ont om tid... (när är det inte det)
Vad man skulle gör det i?... Tja, eklast möjliga. Kravet borde vara att få en exe fil så stand-alone som möjligt. Dvs inte VB (känns som mästare i att kräva div dll som man inte riktigt har koll på) Jag vill kunna ta en exe och köra och vara ganska säker på att allt som krävs är inkompilerat i den.
Funk kraven för mig är inte så komplicerade egetligen:
Kunna välja en datasource, samt ange user och pwd för den.
Göra ODBC connect.
Göra enkla select, inserts och updates. Dvs det kan vara fråga om sql som inte svara med ett recordset (eller tomt hur nu en insert svarar?)
Jaja, vad det någon som fattade något alls???
/pebi