UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg Har fullständigt fått hjärnsläpp, så jag vänder mig till bättre vetande här på wf.
Jag har en tabell med id, value, possition och group. Jag vill kunna ställa en fråga där jag får ut group och där man kan styra varje value mot en possition.
Typ. SELECT group FROM table WHERE (possition=1 AND value LIKE 'kalle%') AND (possition=2 AND value=12345')
/Uwe
GlitterMedlem sedan juli 2003442 inlägg SELECT group FROM table WHERE (possition=1 AND value LIKE 'kalle%') OR (possition=2 AND value=12345')
Det skall nog hjälpa...
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg GROUP är dock ett reserverat ord i SQL, så det passar illa som objektnamn.
UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg
Glitter skrev:
SELECT group FROM table WHERE (possition=1 AND value LIKE 'kalle%') OR (possition=2 AND value=12345')
Det skall nog hjälpa...
Problemet är att jag bara vill ha dem som passar in på alla kriterier (ett kriterie är det som finns i en parantes). Därmed fungerar inte OR.
@nders skrev:
GROUP är dock ett reserverat ord i SQL, så det passar illa som objektnamn.
Santa men det funkar väl om man anävnder hakparanteser runt...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg SELECT g
FROM t
WHERE (possition=1 AND v LIKE 'kalle%') OR
(possition=2 AND v = '12345')
group by g
having count(*) = 2
Value och table är även de reserverade ord.
UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg
LarsG skrev:
SELECT g
FROM t
WHERE (possition=1 AND v LIKE 'kalle%') OR
(possition=2 AND v = '12345')
group by g
having count(*) = 2
Value och table är även de reserverade ord.
Fullständigt lysande! Jag tackar och bockar LarsG (y)
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Santa men det funkar väl om man anävnder hakparanteser runt...
Förvisso. Men det är att be om problem. Man glömmer och får konstiga felmeddelanden, så jag föreslår att du aldrig använder reserverade ord som objektnamn.
mvh