Har ett litet problem med en Accessdatabas. Jag vill föra över data från en post 'fpris' i tabellen 'affarspriser' till posten 'fpris' i tabellen 'produkt'. Så här ser det ut:
Problemet är att i tabellen 'affarspriser' finns sammanlagt 1055 rader och i tabellen 'produkt' endast 1005 rader. Följdaktligen finns det vissa poster i tabellen 'affarspriser' som har samma produktID, det är inte unikt alltså. Dessutom så verkar det finnas fler produkter inlagda i tabellen 'produkt' och därmed alltså fler produktID:n i den tabellen än i 'affarspriser'.
Det jag vill göra är att dels få fram vilka poster i tabellen affarspriser det finns dubletter av, och dels ta fram vilka poster (produktID:n) som finns i tabellen 'produkt' men ej i 'affarspriser'. Så, hur göra? :OO
SELECT * FROM affarspriser
WHERE produktID IN (
SELECT produktID, count(*)
FROM affarspriser
GROUP BY produktID
HAVING COUNT(*) > 1)
ORDER BY produktID
2:
SELECT * FROM produkt
WHERE produktID NOT IN
(SELECT produktID FROM affarspriser)
Härligt! :e
Men, för att få första satsen att fungera ville Access ta bort "count(*)" i underfrågan, den kunde inte hämta fram flera fält. Men när jag tog bort det fungerade det utmärkt. Även den andra satsen verkar ha fungerat som jag hade velat, ska dubbelkolla imorrn. Tack ska du ha! :bire
Hähä, ingen som helst fara. Det är bara bra att få tänka lite själv också så man lär sig nån gång. Du kanske ska börja lägga in medvetna felaktigheter i dina i övrigt klockrena svar, i utbildningssyfte alltså? :)
342 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e