WebbisNetMedlem sedan feb. 20032 182 inlägg
Denna kod visar i databasen hur många kommentarer som är nya
SELECT tblUsers_Galleri_kommentar.bildID, tblUsers_Galleri_kommentar.agare, -Sum(tblUsers_Galleri_kommentar.nytt) AS SumNytt FROM tblUsers_Galleri_kommentar WHERE agare=1 GROUP BY bildID,agare;
när jag väl använder den på asp-sidan så visas enbart första värdet i alla bilder
ex 8,5,1,0,6,4 kommentarer på dessa 6 bilder, på sidan visas 8 på ALLA 6 bilderna...d v s första värdet....HUR LÖSA??????????
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Då låter det mer som om det är något problem i ASP-delen.
kallar bara på den med <%=RS("Antal")%>
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Jahapp. Ingen loop eller så? Är <%=RS("Antal")%> den enda koden du har så är det inte så konstigt om det blir konstigt?
Eller är det jag som läser din SQL-fråga konstigt? Hmm...
la in en loop men fick då ett stoooooort antal i första bilden och inga de andra, så jag vet inte hur jag ska göra
<%do until rs.eof%>
<%=rs("Antal%>
<%rs.movenext: loop%>
(vet att det är dålig kodning :-) )
Engine^Medlem sedan dec. 20002 861 inlägg
strSql = "SELECT tblUsers_Galleri_kommentar.bildID, tblUsers_Galleri_kommentar.agare, -Sum(tblUsers_Galleri_kommentar.nytt) AS SumNytt" & _
" FROM tblUsers_Galleri_kommentar" & _
" WHERE agare=1" & _
" GROUP BY bildID,agare"
rs.open strSql, [i]connection[/i]
while( not rs.EOF )
response.write "bildID: " & rs( "bildID" ) & " - Ägare: " & rs( "agare" ) & _
" - Kommentarer: " & rs( "SumNytt" ) & "<br>"
rs.movenext
wend
Detta är då jag
Kommentera gärna och mycket ;-)
--------------------------------------------------------------------------------
¤ Radera ¤ ¤ Visa (4
1
7
4
4
2
1
)¤ Visad 5 gånger Lite humor
Den här är ganska bra :-)
--------------------------------------------------------------------------------
¤ Radera ¤ ¤ Visa (4
1
7
4
4
2
1
)¤ Visad 20 gånger
Nästan där.....nu är det bara att få rätt antal rill rätt bild inom ()
<%if clng(request("userID")) = clng(session("userID")) then%>
<%set rs=objConn.Execute("SELECT tblUsers_Galleri_kommentar.bildID, tblUsers_Galleri_kommentar.agare, -Sum(tblUsers_Galleri_kommentar.nytt) AS SumNytt" & _
" FROM tblUsers_Galleri_kommentar" & _
" WHERE agare=1 and nytt=true" & _
" GROUP BY bildID,agare")%>
<a class="linkpresentation" href="JavaScript:viewComment(<%=bildRS("bildID")%>);">
¤ Visa (<%while( not rs.EOF )
response.write "" & rs( "SumNytt" ) & "<br>"
rs.movenext
wend%>)¤</a> Visad <%=bildRS("clicks")%> gånger
Hur lösa?
Nån som har kommit på hur jag ska göra?
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg
Hur plockar du ut bildRs?
Det är inte konstigt att det blir fel, eftersom du i koden ovan plockar ut info om alla bilder från tblUsers_Galleri_kommentar, trots att du bara ska visa för en.
emission skrev:
Hur plockar du ut bildRs?
Det är inte konstigt att det blir fel, eftersom du i koden ovan plockar ut info om alla bilder från tblUsers_Galleri_kommentar, trots att du bara ska visa för en.
Set bildRS=objConn.Execute("SELECT clicks,tblUsers.userID, tblUsers.username, tblUsers.picture, * FROM tblUsers LEFT JOIN tblUsers_Galleri ON tblUsers.userID = tblUsers_Galleri.agare WHERE (((tblUsers_Galleri.agare)="&request("userID") &")) ORDER BY tblUsers_Galleri.bildID DESC")
Ett litet "AND bildID=" & bildRs("bildId") i WHERE-satsen för rs, skulle inte skada
Set newMail=objConn.Execute("SELECT Sum(mailRead) AS mAntal FROM tblUsers_imail where reciever="& UserID)
Set newGB=objConn.Execute("SELECT Sum(gbRead) AS gbAntal FROM tblUsers_guestbook where toUser="& UserID)
var ska jag lägga in den i Set bildRS=objConn.Execute("SELECT clicks,tblUsers.userID, tblUsers.username, tblUsers.picture, * FROM tblUsers LEFT JOIN tblUsers_Galleri ON tblUsers.userID = tblUsers_Galleri.agare WHERE (((tblUsers_Galleri.agare)="&request("userID") &")) ORDER BY tblUsers_Galleri.bildID DESC")
emission skrev:
Ett litet "AND bildID=" & bildRs("bildId") i WHERE-satsen för rs, skulle inte skada
Fel sökning