:e
Hej!
Håller på med en meddelandefunktion där man ska kunna skicka meddelande till sina anställda. Man ska kunna skicka både till "alla" och skicka "privata" meddelanden.
Meddelandena visas på förstasidan på Intranätet.
Jag vill att man ska kunna "arkivera" meddelandena, dvs göra så de inte visas på förstasidan längre. Man ska dock kunna gå till ett arkiv och se de arkiverade meddelandena.
Nu till frågan!
Jag har två tabeller:
tblMessages
tblMessagesLog
I tblMessages lagras: messageId, messeageSubject, message, user, createdBy, createdDate
user är den som meddelandet är ställt till. Kan vara Alla eller specifik användare
i tblMessageLog lagras messegeLogId, messageId, archived
archived är true/false
dessa tabeller skall kopplas ihop
hur gör jag en fråga som visar meddelanden som inte är arkiverade och tar hänsyn till specifik användare.Jag har lyckats göra en fråga där deta funkar för specifik användare. Men jag vet inte hur jag ska göra när meddelandet är ställt till alla.....
Jo så gjorde jag först!
Och det gick ju jättebra att arkivera de meddelande som är ställda till en specifik användare typ "Kalle" Men Hur gör jag då med de som är ställda till "Alla"? Det kanske är så att jag gör en tankevurpa. Men om "Kalle" arkiverar" (sätter archived till true) så kan väl ingen annan heller se meddelandet eller??? Tänker jag fel??
Därav så tänkte jag lösa det med två tabeller istället..
Jaha, det är användarna som arkiverar. I så fall så måste du lagra vem som arkiverat i tblMessagesLog (lägg till en user-kolumn där), så ska du se att det löser sig.
Hmm fick följande felmeddelande när jag utökade vilkoret i Left Join-
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] SELECT-uttrycket innehåller ett reserverat ord eller argument som antingen är felstavat eller utelämnat, eller så är skiljetecknen felaktigt använda.
/frames/mainFrame.asp, line 223
Hmm...skriv ut den färdiga SQL-satsen så kanske man ser vad som kan vara fel. Möjligen är Access lite känslig, så vi lägger till lite parenteser och bapp...
Jaha... Blev lite fundersam när emisions lösning inte funkade... Men som Peter S skrev så hade det kommit med ett kommatecken förmycket vilket jag min klantskalle inte såg...
Nu funkar det klockrent!
Tack alla!
Mvh
Henrik
476 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e